26 август 2019
  •  Говорят медиците

Тази вечер е пикът на метеорния дъжд Персеиди (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 август 2015 в 16:22122815
Снимка: NASA

Тази нощ излезте извън София. Метеорният поток Персеиди ще направи своя спектакъл - обещани са ни поне 50 метеора на час.

Когато една комета, в случая - кометата 109P/Swift-Tuttle /Суифт-Тътл/, наближи своя перихелий - най-близката точка в орбитата й до Слънцето, заради топлината му, от ядрото на кометата започват да се отделят частици, газ и прах. Те образуват зрелищните опашки на кометите, а дължината може да се проточи милиони километри.

В пътя си около Слънцето, през определени периоди Земята минава през някои от опашките на преминали комети. В случая на Персеидите това става всяка година през август.

Частиците, отделили се от кометите, навлизат в атмосферата на Земята с висока скорост и изгарят, преди да достигнат до нас, оставяйки ярки следи.

Астрономът Жереми Вобайон (Jérémie J. Vaubaillon) е изчислил, че на 12-ти август Земята ще премине само на 80 000 км от пътя на кометата. На теория това би трябвало да означава повишена активност на Персеидите. Не е известно дали тази прогноза ще се сбъдне, но в историята на Персеидите е имало активност до 200 и дори 500 метеора на час. Дори ако активността на Персеидите не се увеличи, тази година имаме късмет. Максималният поток съвпада с новолунието, когато Луната със своята светлина няма да пречи на наблюденията.

Въпреки факта, че радиантът на потока е разположен в съзвездието Персей, да се наблюдават Персеидите е по-лесно като гледате далече от него. Причината за това е, че метеор, летящ директно към наблюдателя ще се вижда като точка, а прелитащият встрани ще рисува дълга и добре видима линия.

Така че, грабнете килимче, шалте, палатка и избягайте далече от градовете. Най-добре с приятели, за да си разделите небето.

н.о. 13.08 2015 в 00:34 5
Цяла нощ. Ще се усилят към 3-4, ако не заспите. И утре ще има, но тази нощ ще са най-много :)
koko 12.08 2015 в 23:42 4
В кой часове щте е това?
Анди 12.08 2015 в 23:15 3
За час и половина видях шест. 5 в посока север-юг и едан юг-север. Първата беше приятна изненада след близо час взиране; третата премина със звук (тихо фучене), четвъртата беше най-зрелищна - светлина с виждащ се дим зад нея... за около 3 секунди. Другите за максимум 1 секунда.
н.о. 12.08 2015 в 22:56 2
Навсякъде. Затова може да се разделите небето на участъци за наблюдение с приятели. А следите са дълги.
Кулин бан 12.08 2015 в 22:36 1
В коя посока - на юг, запад, изток да гледаме?