25 август 2019
  •  Говорят медиците

Тази вечер е пикът на метеорния поток Леониди

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 ноември 2017 в 20:3818240
Фотографът Майк Ханки от Фрийланд, улови този ослепителен метеор на 17 ноември 2012 г. по време на пика на метеорния поток Леониди. Снимка: Mike Hankey

На 17 ноември ще бъде пикът на активността на ежегодния метеорен поток Леониди, през който преминава Земята през 5 до 30 ноември.

Леонидите са един от най-бързите метеорни потоци, които се движат със скорост около 70 км/сек. В сравнение скоростта на метеорите Тауриди  е до 30 км/сек. Очаква се максималният брой метеори на час да достигне 20. Като цяло може да се видят 1-3 метеора на час, а в южното полукълбо  ще бъдат малко по-редки.

Леонидите са свързани с кометата Темпъл-Тътъл и са известни от 10-ти век - за първи път са описвани от Александрийския патриарх Евтихий II. Кометата обикаля около Слънцето на интервали от около 33 години.

Когато земната орбита пресече тази пътека от отломки, парчетата от кометата попадат на повърхността на нашата планета. Заради съпротивлението на въздуха в атмосферата на Земята триенето предизвиква загряване и възпламеняване на отломките от кометата и те изгарят във вид на огнени топки, наречени метеори.

Тези парченца от кометите обикновено са с размерите на песъчинка или грахово зърно, така че те обикновено изгарят напълно, преди да паднат на повърхността на Земята. Метеорите, които оцеляват през цялото пътешествие до земята се наричат ​​метеорити. Но метеорният поток Леониди вероятно няма остави метеорити.

През 2016 г. видимостта е била лоша заради заслепяващата ярка светлина от пълната Луна. Тази година обаче видимостта ще бъде отлична, тъй като новолунието ще започне на 18 ноември, осигурявайки перфектна гледка на метеорите, които няма да бъдат размити от лунната светлина.