12 декември 2019
  •  Говорят медиците

ЦЕРН пусна първата порция протони след 2 години престой

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 март 2015 в 16:3339821
Разсейване в детектора LHCb, записано по време на тест през 2009 г Снимка: LHCb

Инженерите на Големия адронен колайдер (LHC) планират да направят тестове този уикенд като ускорят протони в части на ускорителя, съобщи по туитър ЦЕРН.

Най-големият ускорител на частици в света е готов за повторното си пускане. Този уикенд инженерите на колайдера ще го тестват като изстрелят порции протони за първи път от две години.

"Това е много важен момент", казва Рейес Алеман Фернандес (Reyes Alemany Fernandez), един от двамата инженери, които отговарят за теста днес. "Ако този тест проработи, ще бъдем добре подготвени за края на март, когато планираме да изпратим протонния сноп по целия кръг на Големия адронен колайдер."

"Ако всичко върви добре, ще можем да изпращаме по два пакета от 5 милиарда протони в машината на всяка минута в продължение на 66 часа", казва Фернандес.

Въпреки че пътуването на всеки протонен пакет ще продължи не повече от няколко микросекунди, инженерите ще могат да съберат безценна информация за това как работи новата и подобрена версия на ускорителя.

По време на теста инженерите ще ускорят двата пакета по 5.109 протони в противоположни посоки. Масата на всеки протонен пакет е приблизително еквивалентна на една бактериална клетка.

Експериментите LHCb и ALICE ще имат възможността, използвайки протонния сноп, да калибрират своите детектори. Половината от протонните пакети ще отидат във веригата на предварителния ускорител и ще минат през експеримента ALICE преди да се сблъскат в преградата от волфрам в точка 3 (виж по-долу). Другата половина ще прелети през детектора LHCb и след това ще се разбие в графитния блок в точка 6.

CERN организира брифинг за журналисти в четвъртък, 12 март, от 2:30 до 15:30 (CET).

Поп Дръвчо 09.03 2015 в 00:51 1
Тунинговаха, тунинговаха - да видим сега да не се строши нещо като го натиснат.