Целувката между две далечни звезди може да има катастрофални последствия за тях

Наука OFFNews Последна промяна на 11 ноември 2015 в 14:28 4439 0

Кредит ESO/L. Calçada

На около 160 000 светлинни години от нас, две звезди се припокриват една с друга в явление описвано като потенциална катастрофална "последна целувка".

Международен екип от астрономи засекли изумителната двойна звездна система използвайки апарата VLT (Very Large Telescope) на Европейската космическа обсерватория в Чили - да не се бърка с предстоящия да бъде завършен Extremely Large Telescope. Системата, наречена VFTS 352 е най-горещата и най-масивна двойна звездна система, откривана до сега.

VFTS 352 се намира в Мъглявината на Тарантулата (Tarantula Nebula), което представлява най-активната зона за формиране на звезди в Локалната група от галактики, към която принадлежи и Млечния път. Необикновеното на тази система е начина, по който звездите се докосват една с друга, споделяйки около 30% от материята си и генерирайки огромно количество топлина.

Според учените, двете звезди обикалят една около друга за по-малко от ден и са толкова близко, че реално се докосват, образувайки т.нар. свръхконтактна бинарна система (overcontact binary). Техните центрове са на разстояние 12 милиона километра един от друг и въпреки че това може да ви звучи като доста, от астрономическа гледна точка това е доста малко, особено когато става дума за толкова големи звезди.

А те са наистина огромни. Общата маса на VFTS 352 е 57 пъти масата на нашето Слънце и цялата тази допълнителна маса води до производство на повече топлина като температурата на повърхността надвишава 40 000 градуса Целзий (за сравнение температурата на повърхността на Слънцето е само около 5 000 градуса)

"VFTS 352 е най-добрия пример откриван досега за гореща и масивна двойка звезди, които показват такова ниво на вътрешно сливане," коментира Леонардо Алмейда (Leonardo A. Almeida) от Университета на Сао Паоло в Бразилия, който е ръководител на изследването. "Затова те представляват изумително и важно откритие."

Космическата интимност между такива звезди е изключително рядко откритие за учените, най-вече защото такава непосредствена близост не трае много дълго. В този случай, учените смятат, че VFTS 352 я очаква катастрофална съдба, като се очаква краят за звездната система да настъпи по един от два възможни начина.

"Ако продължават да се въртят толкова бързо това може да приключи с една от най-високоенергийните експлозии във Вселената, известна като "продължителен gamma-ray burst"," твърди Хю Сана (Hugues Sana) от Университета на Льовен в Белгия.

Това означава, че звездите ще продължат да обикалят една около друга и да се сливат, докато се слеят в една изключително бързо въртяща се гигантска звезда. Втория потенциален изход не е по-малко драматичен, но ако наистина се случи ще бъде първият подобен обект, който астрономите ще могат да наблюдават - създаването на двойна черна дупка.

"Ако звездите се слеят до определено ниво и двете ще останат компактни, VFTS 352 системата може да избегне сливането. Това ще поведе обектите по съвсем друга съдба, различна от класическите прогнози за звездна еволюция," - коментира Селма де Минк (Selma de Mink) от Амстердамския университет в Холандия. "В случаят на VFTS 352, звездите вероятно ще приключат живота си в двойна супернова експлозия, формирайки близка бинарна система от черни дупки. Такъв изумителен обект ще стане източник на мощни гравитационни вълни."

Откритията са публикувани в The Astrophysical Journal.

Източник: Science Allert.