Технологията за подмладяване води до рак

Директно препрограмиране на клетките предизвиква признаци на подмладяване на теломерите

Наука ОFFNews Последна промяна на 03 февруари 2017 в 14:22 13677 0

Изображение на двойна имунофлуоресценция на протеините OCT4 (червено) и TRF1 (зелено) в панкреаса на препрограмирана мишка. Източник: CNIO

Нова техника за подмладяване, изпробвана върху мишки, показа забележителни резултати  - теломерите, чието скъсяване е основната причина за остаряването, са увеличили дължината си.

Но технологията предизвиква образуване на тумори и опитните гризачи са починали, съобщи МedicalХpress.

Изследването на испанския Национален изследователски център за рака (CNIO) е публикувано в списание Stem Cell Reports.

Теломерите са крайните части на хромозомите, а тяхното скъсяване е свързано със стареенето.

Теломерите са защитните краища на хромозомите, които предпазват ДНК по време на репликацията да не се съединяват с други хромозоми. Теломерните участъци се скъсяват при всеки цикъл на делене, защото не може се синтезира копие на самия край на хромозомата. Така се скъсява и самия живот на клетката, тя старее и стават податлива на болести.

Всеки с раждането си получава теломери, дълги около 9000 нуклеотида. Но след определен брой цикли на митозата, клетката вече не може да се дели. Има ензим, наречен теломераза, който може да достроява и удължава теломерите, но е активен само в стволовите и в половите клетки.

Приложеното при изследването препрограмиране "ин виво" (с цял жив организъм) доведе до удължаване на клетъчните теломери, поради увеличаване на ендогенната теломераза.

Наблюденията показват за първи път, че препрограмирането на жива тъкан дава резултат - активира теломеразата и удължава теломерите.

Обръщането на процеса на скъсяване на теломерите означава по същество обръщане на процеса на стареене.

Ембрионалните стволови клетки може да се смятат като "безсмъртни" от гледна точка на биологията. При адекватни условия клетките могат да се делят и съществуват безкрайно. Но възрастните клетки след 40-50 цикъла на делене, те влизат във фаза на стареене и постепенно престават да се делят.

"Видяхме за първи път предизвикано образуване на теломеразата "ин виво", обясняват Бласко и Роса Марион (Blasco and Rosa M. Marion), водещи автори на публикацията. "Досега не бе известно друго изследване, което описва предизвикване на ендогенна теломераза от определени фактори на транскрипция в контекста на тъкани на възрастни", твърдят авторите.

Прилики с ранен стадий на рак

Участващите в експеримента мишки бързо умират, защото препрограмирането на соматични клетки (всички клетки, които не са полови клетки) ги прави ракови. Стволовите и раковите клетки имат помежду всъщност много общо. Раковите също могат да се делят неопределено време.

Загубата на клетъчна диференциация е явление, което се извършва във физиологичен контекст. Това се случва по време на регенерация на тъканите, а също и при образуването на тумори. Всъщност "това все по-често се счита за една от най-критичните начални стъпки в развитието на рака," се посочва в документа.

Дедиференциацията, предизвикана от "ин виво" препрограмирането, както и дедиференцирането, свързано с началото на рака, включва "подобни промени в теломерите", твърдят авторите. "И в двата процеса виждаме активиране на теломеразата и последващото удължаване на теломерите".

По-доброто познаване на промените, описани при теломерите по време на "ин виво" препрограмирането и при патологичните процеси, като например рака, ще изясни по-добре молекулярните събития, свързани с клетъчната диференциация и най-вероятно, с други процеси, които включват клетъчната пластичност.