18 юни 2019
  •  Говорят медиците

Телескоп на НАСА определи източника на гравитационните вълни (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 април 2016 в 11:1881721
Симулация на сливане на черни дупки. Снимка: LIGO SXS

В момента на сензационното откритие на гравитационни вълни космическият телескоп "Ферми" е записал кратък прилив на светлинна енергия през септември миналата година, вероятно от сливането на черните дупки.

На 14 септември вълни от енергия, пътуващи повече от един милиард години, леко разтърсиха пространство-времето в околностите на Земята, започва съобщението на НАСА. Смущението, произведено от една двойка сливащи се черни дупки, бе уловено от лазерния интерферометър в съоръженията в Ханфорд, Вашингтон и Ливингстън, Луизиана на гравитационната обсерватория LIGO. Това събитие бе отбелязано като първото по рода си откриване на гравитационни вълни, което отвари нови възможности да се наблюдава как работи Вселената.

По-малко от половин секунда след това събитие, приборът Gamma-ray Burst Monitor (GBM), който се намира на борда на космическия телескоп "Ферми", записва кратък изблик на светлина с висока енергия от същия район. "Анализът на това избухване предполага вероятността да е случайно съвпадение само 0,2%," - твърди космическата агенция. Според учените, ако се окаже, че гама-лъчите идват от сливането на черни дупки, това ще бъде забележително събитие. До сега се смяташе, че сливането на черни дупки се случва, без да се излъчва светлина.

"Това бе интригуващо откритие с нисък шанс да се окаже фалшива тревога, но преди да започнем да пренаписваме учебниците, ще трябва да регистрираме повече изблици, свързани с гравитационни вълни от сливания на черни дупки", заяви Валери Конотон (Valerie Connaughton), член на екипа GBM от центъра в Хънтсвил, Алабама и водещ автор на публикацията за откритието в Astrophysical Journal.

Телескопът "Ферми" е предназначен за откриване на гама-лъчения с най-висока енергия под формата на радиация. Той е чувствителен към лъчи в интервала от 8 хиляди до 40 милиона електронволта. За сравнение видимата от човека светлина се намира в рамките на 2 до 3 електронволта.

Танг
20.04 2016 в 21:21 1
Fermi е единственият рьонтгенов телесков, който засече слабия SGRB в тази област на небето. Нито XMM-Newton, нито Chandra потвърдиха сигнала. Освен това, въпросната област (от небето), за която от LIGO твърдят че съвпада с 90% (5.1 sigma) сигурност (confidence level) с мястото на сливане на двата компактни обекта (черни дупки), е регион от около 600 кв. градуа, т.е. приблизително две пълни луни. Да се твърди, че двата сигнала са от едно и също астрономическо събитие с вероятност по-голяма от 99.8% е доста пресилено и по-скоро продукт на ПР. Такова е и мнението на над 50% от астрономическата общност.