20 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Токсин на чревни бактерии уврежда ДНК и може да е свързан с рака на червата

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 февруари 2019 в 00:0220420
Някои щамове на Е. coli може да имат връзка с рака на червата. Снимка: NIAID/CDC/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Чревните бактерии може да се окажат виновниците за рака на червата.

Хората с такова заболяване често имат по-високи нива на определени щамове на Escherichia coli в своите храносмилателни системи.

В ново изследване, публикувано в списание Science, се доказа, че токсин, произведен от бактериите, уврежда ДНК на чревните клетки - вероятно първата стъпка към превръщането им в рак,  съобщава NewScientist.

Някои щамове на Е. coli могат да предизвикат хранително отравяне, други са безопасни и формират част от бактериалната общност в един здрав стомашно-чревен тракт.

Предишни проучвания показват, че около 20% от щамовете на Е. coli продуцират ДНК-увреждащ токсин, наречен колибактин (colibactin). Хората с възпалителни на червата и рак на червата често имат повишени нива на тези щамове в своите храносмилателни системи.

С цел да установи какво прави колибатинът в нашето тяло, Емили Балскус (Emily Balskus) от Харвардския университет в Масачузетс и колегите й инжектират Е. coli, продуцираща колибактин в човешките чревни клетки.

Те откриват, че само след 16 минути токсинът сериозно поврежда ДНК на клетките. Клетки, инжектирани с Е. coli, непроизвеждащи колибактин, нямат такива промени.

Когато екипът повтаря експеримента при мишки,  открива същия резултат в клетките на дебелото черво.

"За първи път наблюдаваме доказателства, че колибактинът директно уврежда ДНК в клетки и мишки" , коментира Балскус.

Те все още не са проучили дали уврежданията ще се превърнат в злокачествени, "но в други условия, като при тютюневите изделия, има добри доказателства, че [разрушаването на ДНК] е канцерогенно", отбелязва Балскус.

Не е известно кога и защо някои Е. coli произвеждат колибактин. Много хора имат Е. coli, способни да произвеждат колибактин в червата, но изглеждат напълно здрави. „Не знаем какво означава това”, признава Балскус.