Това е най-реалистичното пресъздаване на динозавър (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 16 септември 2016 в 10:00 11456 1

Възстановка от Robert Nicholls на модел на Psittacosaurus в природната му среда.

Една находка на останки на динозавър от периода Креда, толкова добре запазенa, че може да се определи оцветяването на кожата, доведе до най-реалистичната реконструкция на още едно от тези изчезнали животни.

Тя също така ни дава представа и за средата, в която е живял този конкретен вид, пише IFLScience.

Резултатите от изследването на изкопаемото влечуго са публикувани в Current Biology.

Д-р Якоб Винтер (Jakob Vinther) от университета в Бристол установява, че структури по кожите на изключително запазени фосили, може да съдържат пигментът меланин. Неговият метод се състои в анализ на формата и химичния състав на един вид органели, наречени меланозоми, намиращи се в древни вкаменелости. (вж "Какъв цвят са имали динозаврите и древните бозайници")

Меланозомите са малки телца, които отговарят за оцветяването на животинската обвивка (кожа, пера, козина, люспи), благодарение на съдържащия се в тях пигмент меланин. Срещани са отдавна в фосили на различни древни животни, но дълго време са смятани за следи от бактерии. И едва през 2008 г. било доказано, че това са меланозоми.

Екипът на Уинтер успява да разработи методика за реконструкциа на цвета на тялото не само на изкопаеми влечуги, но и на земноводни, птици и бозайници. Новият метод дава възможност да се определи не само цвета, но също така и неговата наситеност.

Като проверка, учените възстановили по структурата и състава на меланозомите оцветяването на два вида прилепи на възраст около 49 милиона години от периода еоцен, намерени в пещера в Германия.

Сега целта на д-р Уинтер е още по-амбициозна, да възстанови вид, който не само е бил мъртъв за над 120 милиона години, но и няма съвременни роднини. В статията си в Current Biology , той  докладва, че е намерил пигментни, съдържащи се в "меланозомите" по кожата на забележително запазен Psittacosaurus природонаучен музей Sekenberg във Франкфурт.

Скелетът на Psittacosaurus. Vinther/ Current Biology

При Psittacosaurus камуфлажът е служил за избягване на големи тероподни хищници.

Psittacosaurus. Robert Nicholls

"Чрез реконструкцията в естествена големина в 3D модел ние успяхме не само да разберем как окраската се променя по тялото, но също така, че тя съвпада с нещо като маскировка, която ще работи най-добре в гориста среда", заяви съавторът професор Инес Кътил (Cuthill). Тази прогнозата се потвърди като 3D моделът на Psittacosaurus е поставен сред възстановени растителни видове от периода Креда (изображението най-горе).

Psittacosaurus, гледан отпред. Robert Nicholls

По-силната пигментация на лицето все още не е обясняна, но за тъмното оцветяване около клоаката (използвана и за възпроизвеждане, и за дефекация) се смята, че е продукт на антимикробните свойства на меланина.

Въпреки че Psittacosaurus има люспи, е установено от депозити в Китай, че в началото на Кредата динозаврите често са пернати.

Деветте известни видове Psittacosaurus не са сред най-известните динозаври, но на бавата на проучвабнията на повече от 400 известни екземпляри от техния вид се предполага, че са били относително интелигентни.

vmv

16.09 2016 в 11:57

"Кожата на Psittacosaurus съдържа повече меланозоми, което е белег на по-тъмен цвят на гърба си, отколкото на корема. Това е често срещан модел при животните днес - и при косатките и пингвините, например, когато тялото е хоризонтално - за да осигури маскировка. Комбинацията работи, защото слънчевата светлина идва отгоре и прави целият обект да изглежда равномерно оцветен. Така животните объркват очите на хищниците или на плячката."

Със слънчевите лъчи "падат" и УВ-лъчите. Меланинът е реакция-защита срещу проникването на УВ-лъчите в Дълбочина на кожата.Така не се разпада клетъчната структура в дълбочина и затова животното е оцелявало в среда от такива лъчения... Коремът му - не е толкова огряван от УВ-радиация (само отразена от околността попада там)
А не..."- за да осигури маскировка".
Тя е следствие, а не "замисъл" на животното.