21 октомври 2020

"Трети пол" гущери успешно ще изместят нормалните женски

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 юни 2016 в 10:50 28140
Снимка: Arthur Georges

Според ново проучване, проведено от австралийски изследователи, в рамките само на едно поколение в лаборатория, "третият пол" на един вид гущери (женски с мъжки полови гени) може да измести напълно нормалите женски, пише онлайн изданието Science.

Изследването е публикувано в Proceedings of the Royal Society B.

За разлика от бозайниците, полът на един вид брадати дракони (Pogona vitticeps), големи гущери, срещащи се в Източна Австралия, се определя от техните хромозоми и околната среда. Ако яйцата се инкубират при високи температури при 32ºC или по-голяма, мъжките ембриони се превръщат в женски.

Такива полово сбъркани гущери запазват мъжките си хромозоми, но се развиват функционално в суперженски, които снасят повече яйца от нормалните женски и показват много мъжко поведение - те са по-смели и по-общителни.

Изследвайки формата, физиологията и поведението на 20 женски с мъжки полови гени, 55 мъжки и 40 нормални женски, учените са установили, че развилите се като женски с мъжки хромозоми дракони са подобни физически на нормалните мъже - те имат дългата опашка на мъжките и висока телесна температура, те имат подобно поведение, действат като смели, активни мъжки и в същото време произвеждат жизнеспособни яйца.

Учените съобщават, че всъщност тези дракони имат по-мъжко поведение от генетичните мъжки. Поради тези предимства този трети пол може репродуктивно да надделее над нормалните женски, отбелязват учените, и може да направят така, че в някои популации да изчезнат женските полов хромозоми. В такава популация полът на драконите ще се определя само от температурата вместо от генетиката - нещо, което е настъпило в лабораторията в рамките на едно поколение. Може ли да се случи в природата? Учените все още изследват.