22 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Трети радиационен пояс обгърна Земята

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 юни 2016 в 16:15122060
Снимка: http://phys.org

Нов радиационен пояс, известен като пояс на Ван Алън, се е заформил около планетата Земя, съобщават щатски учени. Причината за неговата поява е т.нар. космически вълни цунами, пише Nature Physics.

Радиационните пояси на Земята са открити от американския астрофизик Джеймс ван Алън през 1958 г. Те представляват област от магнитосферата на нашата планета с високо съдържание на високоенергетични заредени частици - предимно протони и електрони.

Земната магнитосфера или района на пространството, доминирано от магнитното поле на Земята, защитава нашата планета от суровите удари на слънчевия вятър. Подобно на защитен щит, магнитосферата поглъща и отклонява слънчевия вятър. Когато условията са подходящи, дори се генерират изключително красиви сияния.

Но когато слънчевият вятър е най-силен, екстремни метеорологични бури могат да създават интензивна радиация в поясите на Ван Алън и да предизвикат електрически потоци, които могат да увредят сухоземните електрически мрежи. Това е риск за хората и същевременно щета, оценена на трилиони долари.

Точно от това ни предпазват радиационните пояси. Досега бяха известни само два такива, но отдавна се предполагаше и скорошното образуване на трети. Наличието му е регистрирано от екип от университета в Алберта.

Изследователите обясняват, че радиационните пояси „действат успокояващо“ при мисълта, че има какво да пази планетата от космическата радиация, която представлява заплаха както за функционирането на сателитна инфраструктура, върху които се основава нашето технологично общество.