Трябва да изучим паразитите, преди да сме ги изгубили завинаги, предупреждават учени

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 04 август 2020 в 00:40 4807 0

Кредит pixabay

Паразит по цитрусовите растения от вида Lorryia formosa.

Много животни са със статут на застрашени видове и имат нужда от консервационна защита. Често сме свикнали да мислим за опазването на мили животни като панди и коали, но в своя публикация в Biological Conservation, екип учени обръща внимание на една друга група, която също има нужда от помощ - паразитите.

Експертите обясняват, че паразитите имат "PR проблем". Те са не просто кръвосмучещи чудовища, но могат да изпълняват и значителни екологични роли.

Паразитите влияят на оцеляването и възпроизводството на много видове гостоприемници и имат важни роли в хранителните вериги. Например те помагат на хищните водни птици да улавят до 30% повече риба, влияейки на мозъка им и рибите стават объркани и така по-уязвими за птиците. Но много такива сложни взаимоотношения не са ни познати.

"Паразитите са изключително разнообразна група от видове, но като общество не определяме това биоразнообразие като ценно", обяснява екологът Челси Ууд (Chelsea Wood) от Университета на Вашингтон. "Целта на този труд е да се обърне внимание, че губим паразити и техните функции без дори да го осъзнаваме".

Тази публикация е част от цял брой на списание Biological Conservation, посветен на опазването на паразитите. Фокусът в статията на екипа на Ууд е как да се създаде глобален план за опазването им.

"Срещани в дървото на живота и всяка екосистема, паразитите са едни от най-разнообразните, екологично важни животни на Земята - но в почти всички случаи най-малко защитените от усилията за консервация на дивата природа и екосистемите", обясняват авторите. "Нашата работна група определи 12 цели за следващите десет години, които могат да помогнат на опазването на биоразнообразието на паразитите чрез комбинация от изследвания, разгласяване на проблема и мениджмънт".

Такъв ангажимент към паразитите може да изглежда странен, особено когато не е сигурно как живеят всички заразени животни и във времена, когато всякакви видове са застрашени от изчезване.

Но екипът обяснява, че само милите и харизматични животни получават внимание и финансиране, когато става дума за консервация, а са изучени едва 10% от паразитите, които живеят в тях и за експертите това е проблем.

"Ако видовете нямат имена не можем да ги спасим", обяснява съавторът Колин Карлсън (Colin Carlson), биолог в Университета Джорджтаун. "От десетилетия сме приели това за повечето животни и растения, но учените са открили едва част от всички паразити на планетата. Това са последните граници - морските дълбини, космосът и животът, който живее във всеки вид на Земята".

Екип учени от САЩ, Испания и Австралия определят 12 цели за следващото десетилетие, които да ни помогнат да запазим паразитите. Кредит: Carlson et al., Biological Conservation, 2020

Целите са разделени на четири групи - събиране и анализ на данните, оценка на риска и приоритизиране, консервационни практики и разпространение и обучение.

Както се вижда от изображението, тези цели са амбициозни, всичко от обучението за паразитизма до законовата защита на застрашените паразити трябва да бъде свършено. Но дванадесетата цел - да се опишат половината от видовете паразити - може би е най-предизвикателната задача.

"Някои от целевите групи ще бъдат трудно определени и началните оценки ще имат широки доверителни интервали, особено за групи като паразитите по безгръбначни гостоприемници, които почти не са описани и представени в данните за биоразнообразието. Но дори така систематичното прилагане на най-добрите методи за определяне на началните 50% от целевите групи ще помогне много разбирането за глобалното биоразнообразие на паразитите".

Трябва да се отбележи, че екипът не се съсредоточава върху паразитите по хората или домашните животни, така че не става дума за официална защита на кърлежи, въшки и други добре познати на хората паразити.

"Пълното описание на 50% от паразитното биоразнообразие, както и другите цели, поставени тук, може да бъде определено за твърде амбициозно или с нисък приоритет, имайки предвид на колко много фронтове се разпределят ресурсите за борба с глобалните промени", обяснява екипът. "Климатичните промени, появата на болести, масовите измирания са монументални кризи, които отчаяно се нуждаят от повече човешки ресурс и финансиране. Но въпреки това ние вярваме, че всички научни доказателства сочат, че пренебрегването на скрития свят на паразитите само ще ограничи ефикасността ни в борбата на тези други фронтове и ще доведе до по-лоши от очакваните резултати".

Източник: Science alert - Scientists Say We Need to Save The World's Parasites Before We Lose Them Forever