Троянски астероид на Марс има същия химически подпис като нашата Луна

Ваня Милева Последна промяна на 09 ноември 2020 в 00:07 9752 0

Въпреки че Марс е много по-малък от Земята, той има две луни. Деймос и Фобос вероятно някога са били астероиди, които са уловени от гравитацията на Марс.

Червената планета е уловила и още 9 други малки тела. Тези астероиди не обикалят директно около Марс, а около гравитационно стабилни точки от двете страни на планетата, известни като точки на Лагранж.

Те са известни като троянски астероиди и се движат по орбита на Марс на около 60° преди или след Марс. Изглежда, че повечето от тези троянци са с марсиански произход и са образувани от удари на астероиди с Марс.

Но един от троянците изглежда има различен произход.

Може да се научи произхода на малките тела като се изследва спектъра на светлината, идваща от тяхната повърхност. Тъй като всеки тип молекула има уникален спектър, може да се определи химическия пръстов отпечатък на всяко тяло. Например, всички марсиански троянци съдържат минерала оливин. Оливинът е рядък сред астероидите, но сравнително често срещан на Марс. Така че вероятно троянците произхождат от Марс.

Тук са сравнени спектърът на 101429 и лунната повърхност. Кредит:  Armagh Observatory

Но един от троянците, наречен просто 101429, има различен спектър. Когато наскоро екип наблюдава инфрачервения спектър от 101429, открива, че има следи от минерал, известен като пироксен. Този минерал се намира и на повърхността на Луната. Като се има предвид приликата на неговия спектър с този на Луната, е напълно възможно той да има лунен произход.

Макар че това може да изглежда малко пресилено, напълно е възможно. Знаем например, че фрагменти от Марс, създадени от удари, са се отклонили и са паднали на Земята. Има метеорити, за които е известно, че имат марсиански произход. По време на ранния период на нашата Слънчева система Луната е бомбардирана от малки и големи тела и фрагменти от Луната може да са достигнали Марс.

Повечето троянци обикалят около Юпитер. Кредит: ESA/Hubble, M. Kornmesser

Въпреки това трябва да сме предпазливи, когато правим бързи заключения. Сравнението на спектъра не е достатъчно точно, за да потвърди лунния произход. За други тела също е известно, че имат пироксен на повърхността си. Всичко, което знаем със сигурност, е, че 101429 има произход, различен от другите марсиански троянци.

Троянските астероиди съществуват в близост до други планети, като Юпитер и Нептун. Заедно с марсианските троянци, тези тела могат да дадат улики за произхода и историята на Слънчевата система. С това последно проучване научаваме, че дори след формирането на планетите все още е имало динамичен обмен на материал между различните небесни тела.

Polishook, David, et al. “A Martian origin for the Mars Trojan asteroids.” Nature Astronomy 1.8 (2017): 1-5.

Christou, Apostolos A., et al. “Composition and origin of L5 Trojan asteroids of Mars: Insights from spectroscopy.” Icarus 354 (2020): 113994.

ИзточникOne Mars Trojan asteroid has the same chemical signature as the Earth’s moon, Universe Today