22 септември 2020

Учени: Kактусите изчезват от планетата

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 октомври 2015 в 14:50 35890
По-голямата част от кактусите, които растат свободно в Северна и Южна Америка, Чили, Уругвай, Мексико и Съединените щати са застрашени от изчезване. Снимка: terraltech.com

Почти една трета от съществуващите видове кактуси са на ръба на изчезване.

Констатацията е на международна група от учени, която поставя бодливите растения сред най-застрашените групи от растения към днешна дата.

"Бяхме изненадани да открием, че такъв голям процент кактуси са застрашени ... от различни заплахи", заяви водещият автор на изследването д-р Барбара Готч (Barbara Goettsch) от Международния съюз за защита на природата (IUCN).

31% процента от 1 478 вида кактуси са определени като застрашени от изчезване - по-висок процент от 25%-те процента от бозайниците или 12%-те - при птиците, които са оценени като уязвими заради влиянието на човека, се казва в доклад, публикуван в списание Nature Plants.

Те са в списъка на най-уязвимите растения в света, пише ABC Science.

Основнaтa опастност идва от човека. Сред тях, например, е пиратската търговия със изтръгнати от естествената им среда растения или развитието на животновъдните ферми в безводни области, където растат кактусите.

Кактусите с размер от сантиметри до 19 метра се ценят от колекционерите. Растенията често цъфтят с красиви и разнообразни цветове. Специален международен договор забранява покупката и продажбата на редки видове кактуси.

На снимката: Ariocarpus kotschoubeyanus. Кактус, категоризиран като застрашен, защото се прибира от местните жители за лекарство като противовъзпалително средство и като аналгетик (Barbara Goettsch)

Заключенията са тревожни, казва Ингер Андерсен (Inger Andersen), генерален директор на Международния съюз за опазване на природата и отговаряща за воденето на така наречения червен списък на застрашените видове. Този списък включва по-голямата част от кактусите, които растат в Северна и Южна Америка, Чили, Уругвай, Мексико и Съединените щати.