29 септември 2020

Учени използват скакалци-киборги за военни цели

Екип учени разработват скакалци-киборги, които да подушват наличието на бомби

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 юли 2016 в 10:25 22360
Снимка: Bahrani Raman/ Washington University

Прецизното обоняние на скакалците ще бъде използвано и за военни цели. Екип учени разработват скакалци-киборги, които да подушват наличието на бомби. Чрез специални сензори, специалистите ще засичат опасността и така ще могат да предпазят войниците на бойното поле.

Разработка е по проект, финансиран от Службата по военноморски изследвания (ONR). Вашингтонският университет в Сейнт Луис наскоро получи от агенцията $750 000 за трансформиране на насекомите в средство за военни цели.

Защо изследователите имат интерес към вид, характеризиран като проклятието на земеделието в продължение на векове?

Оказва се, че обонянието на скакалците, което е изключително силно при проследяването на храна, е също толкова ефективно при откриването на химикали, използвани за производството на бомби, пише Mother nature network.

За да бъде използвано това тяхно предимство, екипът на доцента по биомедицинско инженерство Бахрани Раман (Bahrani Raman) от School of Engineering & Applied Science, поставя хирургически на скакалците имплант в мозъка, който да записва и тълкува химичните сигнали.

„Ние можем да направим една операция и да поставим електроди в мозъка, а рамките на няколко часа насекомите се възстановяват и се държат така, сякаш нищо не се е случило“, коментира Раман. Сензорите ще бъдат свързани с малка „раница“, където информацията ще се декодира и ще бъде изпраща безжично към съответния приемник.

Още през 2013 г. Раман и колегите му откриват, че скакалците могат да бъдат обучени да идентифицират определени миризми почти мигновено с невероятна точност. За да изпълнят тази задача, те били възнаграждавани на принципа на дресирането.

Идеята на учените включва и нещо, наречено „биосъвместима коприна“. С две думи, че ще имплантират този материал като вид татуировка върху крилете на скакалците. Когато светлината от нея заблести, тя генерира лека топлина, която ефективно движи насекомите в определена посока.