Учени извлякоха динозавърски протеин на 80 милиона години

Наука ОFFNews Последна промяна на 01 февруари 2017 в 15:25 4773 0

Кредит Robert Reisz

Канал в ребро на Lufengosaurus, показващ къде е имало кръвоносен съд. Колаген и хематит от динозавърска кръв са открити в каналите, което прави този образец най-старите запазени динозавърски меки тъкани, намирани някога.

Все още сме далеч от възкресяване на динозаврите като във филмите от поредицата Jurassic Park. Но две нови изследвания показват, че може да се изолират протеинови фрагменти от динозаври много по-назад във времето, отколкото някога се е предполагало, че е възможно, пише Science news.

Едно проучване, с водещ автор Мери Швайцер (Mary Schweitzer), палеонтолог от Университета на Северна Каролина, твърди, че е възстановен колаген динозавър на 80 милиона години. Другото изследване предполага, че може да оцелее протеин в динозавърски фосил на 195 милиона години.

Оказва се, че протеиновите молекули могат да се запазят във фосилите най-малко от юрския период. Това отваря огромни перспективи в областта на еволюционната палеонтология и влиза в категорията на молекулярните науки. Подобна революция вече премина антропологията, когато получи инструментариума и методите за ДНК анализ.

Публикацията на Швайцер е "крайъгълен камък", според други специалисти - палеонтолози.

Екипът учени представя резултатите от изследването на кости на тревопасния динозавър Lufengosaurus, който е живял в юрския период в днешен Югозападен Китай. Прилагайки инфрачервена микроспектроскопия (SR-FTIR) върху фосили учените откриват в спектрите на ивицата съответните показатели на колаген като на съвременните животни и амиди A, Б, I, II и III.

Намерени са и частици от минерален хематит (α-Fe2O3), който според изследователите е образуван от хемоглобин и други богати на желязо кръвни компоненти на динозавъра. Точно те вероятно са играли решаваща роля в запазването на протеините. Трябва да се отбележи, че и колагенът, и амидите, и зърната хематит са открити вътре в съдовите канали на ребрата, точно където трябва да са били кръвоносните съдове и нервите на животното.

Тъмните, богати на хематит (желязо) частици може да са запазили фрагменти на протеини в това ребро на динозавър на 195 милиона години, според едното от двете независими изследвания на динозавърските протеини. Снимка: Robert Reisz

"Ние видяхме наистина запазени изходните материали, от които се е състоял живият организъм, не само отпечатъци от меките тъкани,"  - заяви съавторът Робърт Рейс (Robert Reisz), палеонтолог от канадския Университет на Торонто. "Надявам се, че ще можен да научим много повече за биологията на тези животни и колкото повече знаем за техните меки тъкани, толкова повече ще знаем за тях като цяло".

Това, че микроскопични остатъци протеини са успели да оцелеят в продължение на почти 200 милиона години, показва, че на учените им предстои да научат още повече за това как се образуват и запазват изкопаемите материали.

Освен това, този факт явно потвърждава всички предишни находки на динозавърски протеини на възраст само около 80 милиона години, в които научната общност за дълго време категорично отказваше да повярва.