Учени манипулират чувствата за одобрение или неодобрение в мозъка на доброволци

На крачка от антиутопията “Портокал с часовников механизъм”?

Наука ОFFNews Последна промяна на 12 септември 2016 в 09:20 4452 0

Помните ли “Портокал с часовников механизъм” на Антъни Бърджес? Главен герой е бунтарят Алекс, уличен гамен и малолетен престъпник. Той е крадец, изнасилвач и убиец, за когото думата морал няма никакво значение. Живее в свят, в който нощните улици са опасни, а намирането на пари е въпрос на лесно престъпление. Единствената му некриминална страст е любовта към класическата музика. След неуспешен обир е тикнат в затвора за дълго, тъй като бабата, чиято къща е нападнал с другарите си, умира. Животът там е тежък и след като убива свой съкилийник, е подложен на нова терапия, която трябва да му внуши физическо отвращение към насилието. На улицата е пуснат не Алекс, а негово бледо подобие. След терапията той е беззащитен и поредица неприятни срещи убиват духа му, а тялото му е близо до смъртта… Машината на властта го прегазва безпощадно. И става много трудно да се реши заслужил ли е наказанието си или не.

Учени от Университета Браун са успели да контролират положителната или отрицателната оценка на доброволци за непознати за тях лица. За това "промиване на мозъка" те използват томограф и проста система за обратна връзка, стимулираща различни модели на активност, съобщава сайтът на университета.

Изследването е описано в статия, публикувана в списание PLoS Biology.

С развитието на методите на томографията, търсенето на връзки между различние мозъчни функции и активирането на специфични невронни мрежи в различните участъци на мозъка се превърна в основно направление на изследванията в неврофизиологията. Вече се разбра, че положителната или отрицателната реакция на това как изглежда човешко лице се формира в различни части на мозъка, които включват амигдала и сингуларен кортекс (поясна кора), базални ганглии, островна кора и т.н.

Но новото изследване на японски и американски учени, водени от Мицуо Кавато (Mitsuo Kawato), показа, че както положителните, така и отрицателните реакции могат да бъдат предизвикани, контролирайки активността на невроните само на една област на мозъка, а именно предният сингуларен кортекс.

За да установят това изследователите използват новия метод "fMRI-decoded neurofeedback, DecNef" или "Функционална магнитно-резонансна томография (фМРТ) - декодируема невронна обратна връзка".

Изследователите експериментират с група от 24 здрави доброволци. В първия етап им показват много снимки на човешки лица и са помолени да оценят своето възприятие за всяко едно от тях по скала от 1 (не ми харесва) до 10 (харесва ми). Успоредно с това с помощта на фМРТ се регистрира активността на предната поясна кора. Това позволило да се идентифицират моделите, схемите на възбуждане на невроните, съответстващи на положителната или отрицателната реакция, и по този начин да се покаже как те се отразяват на тази област на мозъка.

Положителните или отрицателните чувства към лицата са свързани с моделите на дейност в поясната кора на мозъка, според новото проучване. Изследователите са успели да използват това откритие, за да променят реакцията на хората към лицата, които виждат.

В следващия етап на авторите разделят участниците на две равни групи и няколко дни по-късно провеждат експерименти с метода за обратна връзка DecNef. Участниците отново са поставени в томограф и им показват лица, които по-рано са оценили като абсолютно неутрални (5 точки). По този начин, учените предизвикват у участниците в експеримента базова активност на невроните в поясната кора. След това доброволците виждат на екрана кръг, който трябва да се опитат мислено да увеличат размера му като им е обещана парична награда при успех.

Благодарение на томографа учените са могли да следят характера на активността на невроните в споясната кора на участника в опита, когато той мислено извършва манипулиране на кръга. Ако се възбуждат невроните, влияещи на определена оценка (за едната група доброволци учените се опитват да постигнат положителна реакция, а за другата - отрицателна), експериментаторите увеличават кръга на екрана пред участника в експеримента, насърчавайки го така към още по-големи усилия. По този начин се осъществява обратна връзка между мисловната дейност и задачата, поставена от учените: първата група доброволци е стимулирана към засилване на модела, свързан с положителната реакция, а втората - отрицателната. Самите доброволци нямат представа, че тренировката модифицира емоционалната им реакция, всичко се случва за тях несъзнателно. От гледна точка на участниците, тяхната задача е само да се опитат мислено да увеличат кръга.

Накрая доброволците отново са помолени да оценят по 10-балната скала на емоциите си, което предизвиква у тях същото "неутрално" лице. След преглеждане на резултатите, авторите заключават, че този подход позволява леко, но значимо да коригират неутралната оценка в една или друга посока. Като цяло, положителната реакция се е повишила с около 0,6 точки нагоре, а отрицателната - с 0.4 т. надолу. При товаколкото е по-висока активността на невроните в поясната кора по време на манипулирането на кръга, толкова по-силно се е променила реакцията на участника.

Промени във възприемането на неутрално лице при стимулиране на "положителен" (червено) и "отрицателен" (синьо) модел на невронна активност; в сиво е контролната група.
Kazuhisa Shibata et al., 2016

Авторите разглеждат своята работа като демонстрация на възможностите на новия метод. Те смятат, че той е изключително перспективен и в науката, и в медицината, където DecNef може да стане ефективно средство за коригиране на последиците от травматични преживявания, например. Според съобщението на Университета Браун, учените са наясно също и с потенциалната възможност на тази технология да се използва "като вариант на промиване на мозъците", но се надяват, че последиците от "програмираното" въздействието върху мозъка да са все още ограничени. Новите изследвания ще покажат.