Учени откриха, че отвореният прозорец върши по-добра работа от 100 стайни растения

Ваня Милева Последна промяна на 08 ноември 2019 в 09:41 5139 0

Кредит: Alan Levine (CC BY 2.0)

През 1989 г. НАСА проведе своето известно проучване, което установи, че обикновените стайни растения могат да пречистват въздуха в помещение, като отстраняват замърсителите, освен че абсорбират въглеродния диоксид и отделят кислород.

Много от тези качества на стайните растения са верни, но едно ново изследване показва, че способността на саксийните растения да подобряват качеството на въздуха в дома или офиса е до голяма степен надценена и има друго, по-ефективно и очевидно решение за осигуряване на чист въздух.

Проучването е публиквано в Journal of Exposure Science and Environmental Epidemiology.

Изследователите откриват, че естествената вентилация на закрити помещения разрежда концентрациите на потенциално вредните замърсители на въздуха много по-бързо, отколкото могат да го направят растенията.

„Най-добрият начин да имате здравословен дом е да се опитате да намалите вътрешните емисии, да проветрявате добре (особено когато се отделят емисии с високо въздействие като готвене) и да използвате филтри за определени замърсители (напр. прахови частици)“, обяснява пред IFLScience авторът на изследването Майкъл Уаринг (Michael Waring) от Университета Дрексел.

НАСА и подобни проучвания грешат, защото са провеждали своите експерименти в херметрично затворени камери в лаборатории, които не симулират многото фактори, които влияят на обичайната среда в затворени помещения.

„Това е първият систематичен преглед на литературата, който изследва [отстраняването] на летливите органични съединения (volatile organic compound - VOC) от саксийни растения“, отбелязва Уаринг.

За да стигнат до своите заключения, Уоринг и неговият екип систематично преглеждат десетина проучвания, от които взимат наличните данни за отстраняването на VOC от различни проучвания и извличат общ показател, наречен степен на пречистване на въздуха (CADR - clean air delivery rate). Те използват CADR за параметризиране на пречистването на въздуха на закрито. Използвайки този показател, въздействието на способността на растенията да отстраняват VOC се сравнява със способността на други видове вентилация, естествена и механична.

„В малък офис трябва да имате някъде между 100 до 1000 растения, за да имате същото пречистване на въздуха като вентилацията при 1 смяна на въздуха на час, което е типично“, отбелязва Уаринг.

За да се разбере въздействието на замърсяването в закрити помещения, Уаринг твърди, че трябва да се разглеждат поотделно трите категории замърсители. Първата са летливите органични съединения, които представляват молекули в газово състояние, които се отделят от много източници като почистващи препарати и строителни материали. Те често остават като част от самия въздух.

„Втората [категория] са полулетливите органични съединения (SVOC - semi-volatile organic compounds), които са в пестицидите, огнезащитните вещества или пластификаторите. Те често са „лепкави“ и се залепват на повърхностите в закритите помещения и могат да останат така с месеци или години“, добавя той.

И накрая, във въздуха се носят праховите частици, които могат да бъдат твърди или течни. Тези замърсители в закритите помещения са свързани с астма, алергични реакции, дразнене и други респираторни проблеми.

Кредит: Max Pixel

Да обобщим - според това изследване най-добрият начин да имате здравословни условия у дома си е "да се опитате да намалите вътрешните емисии, да проветрявате добре - особено когато готвите, и да използвате филтрация за определени замърсители, като прахови частици“, по думите на Уаринг.

Това не означава, че трябва да изхвърлите растенията си. Въпреки че стайните растения не почистват въздуха при типични условия, те имат много предимства, повечето от които са психологически, коментира Уоринг.

Справка: Potted plants do not improve indoor air quality: a review andanalysis of reported VOC removal efficiencies, Bryan E. Cummings, Michael S. Waring, Journal of Exposure Science and Environmental Epidemiology