Учени откриха и изследваха най-дългото мекотело в света (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 19 април 2017 в 00:30 7710 0

Кредит usatoday.com

Досега в продължение на няколко века гигантското мекотело бе известно само по черупките си.

Най-сетне край Филипините бе открита първата колония от живи гигантски корабни червеи, съобщи NewScientist.

Статия на екипа изследователи, направил откритието, е публикувана в The Proceedings at the National Academy of Sciences.

Гигантските корабни червеи, Kuphus polythalamia са най-дългото двучерупчесто мекотело. Те достигат до метър и половина дължина. В род Kuphus има още два изчезнали вида, а доскоро се мислеше така и за K. polythalamia.

Членовете на този род отделят варовик, образувайки тръби. Заради тези варовити тръби, този вид е класифициран от Линей като "тръбен червей" и поставен в рода Serpula. Вече е известно, че Kuphus polythalamia е мекотело, но името "червей" остана.

Векове само в колекции

Празните, подобни на слонски бивни, черупки, в няколко колекции, пръснати по цял свят, за първи път намекват за съществуването на еднометрово мекотело още през 18 век, но никой не знаеше какво точно е имало вътре в черупките - досега.

Благодарение на филм на филипинската телевизия, в който местни хора се хранят с един от тях заради предполагаемите му лечебни свойства, учените разбраха, че на мястото има вероятност да се отрие жив екземпляр в калните лагуни.

"Беше невероятно! Аз ги търсех в продължение на 20 години", възкликва Даниел Дистел (Daniel Distel) от Североизточния университет в Бостън, водещ автор на публикацията.

Телевизионните кадри предизвикаха огромен международен интерес и търсенето на гигантското мекотело започна. Местните изследователи стартираха две експедиции, първо през 2010 г. и друга - през 2011 г. По време на втората експедиция те откриват живи екземпляри на К. polythalamia и ги пренасят в Университета на Филипините, за да бъдат анализирани.

"Пет екземпляра от Kuphus polythalamia са събрани в Минданао, Филипините, на дълбочина около 10 фута (3 м) в морски залив, използван в миналото като водоем за съхранение на дървени трупи", разказват изследователите.

"Трудно е да не съм възхитен, когато виждам в плът животно, за което не се знае нищо", коментира Дистел. "Няма друго животно като тях".

Уникална симбиоза с бактерии, преработващи сяра

Гигантският корабен червей е най-дългото двучерупчесто мекотело в света и е единствен оцелял вид от рода си. Другите видове живеят в дълбоки дупки в дървесината на дърветата, плаващи в океана и се хранят с дървесината, с помощта на бактерии.

За разлика от своите братовчеди, Kuphus polythalamia обитават богата на органичен материал кал. Те също разчитат на бактерии, за да се хранят, но по различен начин.

Според екипа Kuphus polythalamia са в симбиоза с анаеробни сяра окисляващи бактерии, които живеят в техните хриле.

"Kuphus polythalamia живеят на много неприятно миришещо на развалени яйца място. Богатата на органичен материал кал в местообитанията им отделя сероводород", - обясняват изследователите, цитирани от sci-news.com.

"Като малки готвачи тези бактерии използват сероводород като енергия за производство на органичен въглерод, който изхранва гигантския корабен червей. Този процес е подобен на начина, по който зелените растения използват енергията на Слънцето, за да преработват въглеродния диоксид във въздуха в прости въглеродни съединения в процеса на фотосинтезата".

Гигантските корабни червеи са толкова зависими от бактериите, че много от техните вътрешни храносмилателни органи са се свили заради липса на употреба.

Ново допълнение

Това не е единствената изненада, която с крие в гигантските черупки. Оказва се, че гигантският корабен червей е по-нова добавка към родословното дърво, а не древен предшественик.

"Смяташе се, че са най-примитивните корабни червеи", заяви Дистел. "Оказа се, че не са еволюирали от хранешите се с дървесина корабни червеи, а анатомичната им простота всъщност е резултат от адаптация към нов начин на живот, а не липсата на такава".

Въпреки че екипът на Дистел направи откритието си през 2013 г., те го публикуват с пълните си резултати сега, след интензивно изследване, включително обширно секвениране на генома, както и проучване на първата по рода си симбиотична култура на сяра окисляващи бактерии.

"Това е един от случаите, когато извънредните претенции изискват извънредни доказателства - и ние наистина изковахме такива", коментира Дистел.