26 юни 2019
  •  Говорят медиците

Учени откриха най-древния непокътнат кораб в Черно море (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 октомври 2018 в 15:2240610
Снимка: Black Sea Maritime Archeology Project

Български и британски учени обявиха във вторник, че са открили най-стария потънал кораб в непокътнато състояние на дъното на Черно море на 80 км от Бургас, предаде Newsweek.

Корабът е открит на близо 2 км под водата, като липсата на кислород на тази дълбочина е и причината да се съхрани толкова добре в продължение на повече от 2 400 години. Откритието е направено от международната експедиция "Черноморски археологически проект" ("Black Sea Maritime Archaeology Project"), която претърсва водите в района вече трета година.

Проектът е резултат на сътрудничество между Университета в Саутхемптън във Великобритания и нашия Център за подводна археология. Учените използвали специални уреди за дистанционно търсене, които изграждат 3D образ на плавателния съд. Един от археолозите в проекта, Хелън Фар (Helen Farr), описва картината, която се разкрила пред нея и екипа ѝ:

Сякаш си в друг свят. Когато уредът проникне през водата и отлично запазеният кораб изникне в светлината му, наистина имаш чувството, че си се върнал назад във времето.

Според учените, корабът е от древногръцки произход и датира от около 400 година пр. н. е. - от времето на Сократ. Възрастта на плавателния съд е определена по радиовъглеродния метод, при който се разглежда въглерода в обекта и се сравнява съдържанието на радиоактивния му изотоп въглерод-14 с нивата на стабилните му изотопи.

Археолозите отбелязват, че откритият плавателен съд много прилича на кораба, изобразен на древногръцка ваза, която е на съхранение в Британския музей. Самата тя обаче датира от 480 година пр. н. е. - от около век повече от предполагаемата възраст на открития кораб.

Черно море е известно с добрите си консервиращи условия поради наличието на безкислороден слой, който съхранява артефакти по-добре от която и да била друга морска среда. Черно море е най-големият меромиктичен воден басейн, което означава, че слоевете му не се смесват. Поради концентрираното наличие на сероводород на над 200 м. под водата, кислородът не прониква на тази дълбочина и предметите там остават запазени.

Разкритията идват малко повече от година след като експедицията съобщи за древно гробище на около 60 кораби в областта. Според ръководителя на експедицията Ед Паркър (Ed Parker), такива кораби са виждани само в "стенописи, книги и рисунки".