Учени откриха рая на Земята през ледниковите периоди

Този ранен човешки „Рай“ е бил толкова богат, че дори мигриращите животни не са искали да го напуснат

Ваня Милева Последна промяна на 26 май 2020 в 10:11 8521 0

Гледката над Палео-Агуляската равнина, каквато може да е била преди 200 000 години (вляво), а днес, вдясно.. Кредит: Erich Fisher

Ново изследване описва подробно екосистема, която някога е действала като райско убежище за животните, включително и за ранните хора, в южния край на Южна Африка.

Сега този участък от бреговата линия е под водата. Но по-рано, това е била уникална екосистема - Палео-Агуляската равнина, която е представлявала дълго време местообитание за много видове животни по време на ледниковите периоди, когато крайбрежните води се отдръпват, разкривайки плиткия континентален шелф в южната част на африканския континент. Сега по крайбрежието има голям брой пещери, в които хората са живели преди 170 000 години.

Днес това са крайбрежни пещери, но някога от същите места се е откривала гледката на обширни равнини, залети с реки.

"По време на ледниковите цикли крайбрежният шелф е бил суша", обяснява антропологът Джейми Ходжкинс (Jamie Hodgkins) от Университета на Колорадо, Денвър.

"Щеше да има огромно пространство суша пред пещерните места. Смятахме, че вероятно хората и хищниците са ловували животни, докато те мигрират на изток и на запад над открития [шелф]."

Концепция на художник на Палео-Агуляската равнина през плейстоцена. Кредит: CU Denver

Един от авторите на изследването, археологът Къртис Марийн (Curtis Marean), изучава този уникален регион от десетилетия, обхващайки период между 2,6 милиона и допреди 11 700 години.

"Палео-Агуляската равнина, по времената, когато е била суша, е била "Серенгети на юга", разположена до едни от най-богатите брегови линии в света", разказва Мариан от Аризонския държавен университет.

"Това уникално сливане на храна от сушата и морето култивира сложните култури, разкрити от археологията, и осигурява безопасно пристанище за хората по време на ледниковите цикли, които разкриват равнината и правят голяма част от останалата част на света неприветлива за човешкия живот".

Агуляският шелф. Кредит: Wikimedia Commons

Антропологът Ходжкинс, заедно с колегите си пробиват зъбите на древните месоядни животни, като по този начин се опитват да проследят мигриращите им потоци. Те изследват и миграциите на антилопите. Самият метод използва изотопите на въглерода и кислорода в зъбния емайл. Те могат да разкажат за характера на миграциите като се наблюдават промените в нивото на въглерода в растенията, които животното изяжда, докато зъбите му растат.

Учените вземат за контролни животни - антилопа редунка, която не мигрира - и сравняват нейния емайл с емайла на мигриращите антилопи като например гну. Резултатът е, че във фосили от Палео-Агуляската равнина не са открити характерните за мигриращите животни модели. Това предполага, че всички тези животни са живели на едно място и са били щастливи в този рай.

Водещият автор на изследването Джейми Ходжкинс в Южна Африка. Кредит: CU Denve

Ходжкинс коментира, че това е било чудесно място по отношение на ресурсите.

„По време на междуледническите периоди, когато крайбрежието се приближава към пещерите, хората са получавали мекотели и други морски продукти, а когато брегът се е разширява през ледников период, хората имат достъп до изобилно земно пространство“, разказва ученият.

Настоящото изследване се потвърждава и от едно друго скорошно откритие. През 2018 г. учени от екипа на Марийн откриват, че въпреки вулканичното изригване на планината Тоба в Суматра, станало преди 74 000 години и довело до глобална зима, хората в този край на Южна Африка не само оцеляват, но и процъфтяват.

Проучването на Ходжкинс е част от колекция, която обединява 22 научни труда за този древен Рай, което ни помага да разберем колко важна е била тази огромна праисторическа екосистема за убежище на живота през плейстоцена.

Справка: An isotopic test of the seasonal migration hypothesis for large grazing ungulates inhabiting the Palaeo-Agulhas Plain, Jamie Hodgkins, Curtis W.Marean, Jan A.Venter, Leesha Richardson, Patrick Roberts, Jana Zech, Mark Diffor, Sandi R.Copeland, Caley M.Orrah, Hannah May, Kellerai B. Patrick Fahey, Julia A.Lee-Thorp