Учени откриват две лекарства, които могат да излекуват COVID-19

Ваня Милева Последна промяна на 09 юни 2021 в 00:01 4668 0

Изследователите тестваха група лекарства, които вече са одобрени за клинична употреба, и идентифицираха две лекарства, които осигуряват ефективно потискане на SARS-CoV-2: цефарантин и нелфинавир. Кредит: Louis Reed on Unsplash

COVID-19 продължава да убива хора по целия свят и още заразява милиони. Въпреки че са на разположение няколко ваксини, които постигат значителен напредък към предотвратяването на COVID-19, има хора, които се нуждаят от лечение.

Ваксините не са 100% ефективни и сега повече от всякога има нужда от ефективни антивирусни терапевтични средства.

Освен това някои хора не могат да получат ваксина поради здравословни проблеми и се съобщава за нови варианти на SARS-CoV-2, вирусът, който причинява COVID-19, които може да заобиколят имунитета, получен от ваксината, което показва, че трябва да мислим не само за превенцията.

Предвид тази необходимост, екип от изследователи от Япония, САЩ и Великобритания, стартира проект за разработване на ефективни терапевтични средства с цел намиране на лек за COVID-19.

За да постигнат тази цел, изследователите първо създават експериментална система за скрининг на лекарства, които могат да помогнат за контрол на инфекциите. Тази система използва тип клетки, наречени клетки VeroE6/TMPRSS2, които са били манипулирани, за да бъдат ефективно заразени и да произведат SARS-CoV-2.

„За да определим дали лекарството, представляващо интерес, може да помогне за борба с инфекцията от SARS-CoV-2, ние просто трябваше да изложим клетките VeroE6/TMPRSS2 както на лекарството, така и на SARS-CoV-2 и след това да наблюдаваме дали присъствието на лекарството е попречило на вируса да зарази клетките“, обяснява водещият автор професор Коичи Ваташи (Koichi Watashi) от Токийския университет на науката.

Изследователите са използвали тази експериментална система за скрининг на група лекарства, които вече са одобрени за клинична употреба, включително лекарства като ремдезивир и хлорохин, които вече са одобрени или се изпробват като лечения за COVID-19.

И изследователите откриват две лекарства, които осигуряват ефективно потискане на SARS-CoV-2: цефарантин, който се използва за лечение на възпаление, и нелфинавир, който е одобрен за лечение на ХИВ инфекция.

Цефарантинът потиска навлизането на вируса в клетките, като предотвратява свързването на вируса с шиповия протеин на клетъчната мембрана, който той използва като врата. За разлика от това, нелфинавир работи, за да предотврати репликацията на вируса в клетката, като инхибира протеина, на който вирусът разчита за репликация. Като се има предвид, че тези лекарства имат различни антивирусни механизми, използването им съвместно на двете може да бъде особено ефективно за пациентите, като изчислителните модели предсказват, че комбинираната терапия с цефарантин/нелфинавир може да ускори отделянето на SARS-CoV-2 от белите дробове на пациента само за 4,9 дни.

И така, означава ли това, че тези нови лекарства скоро ще се появят в центровете за лечение на COVID-19? Разбира се, двете лекарства все още не са готови да бъдат въведени в здравните системи. Тези констатации оправдават по-нататъшни изследвания на клиничния потенциал на терапията с цефарантин/нелфинавир и само след това можем да кажем със сигурност, че тя е полезна.

Независимо от това, като се има предвид постоянният характер на пандемията на COVID-19 и непрекъснато нарастващите жертви, разработката на терапия с цефарантин/нелфинавир може да осигури на клиницистите и пациентите така необходимата нова възможност за лечение.

Справка: Hirofumi Ohashi et al, Potential anti-COVID-19 agents, cepharanthine and nelfinavir, and their usage for combination treatment, iScience (2021). DOI: 10.1016/j.isci.2021.102367