Учени разгадаха една от най-особените мистерии в картина на Леонардо да Винчи

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 08 януари 2020 в 09:13 14121 1

Кредит Laing et al., arXiv.org, 2019

Сравнението между картината и моделното изображение.

Учените може би са разгадали една от най-големите мистерии в картините на Леонардо да Винчи - защо стъклената сфера в картината Salvator mundi (Спасителят на света, датирана около 1500 г. сл.н.е.) не дава признаци на пречупване и отразяване на светлината, както може да се очаква. 

Отговорът, според компютърен модел, създаден от учени от Университета на Калифорния, Ървин, е, че в картината Исус държи куха, а не плътна сфера, която би изглеждала точно по начина, изобразен от да Винчи. 

Идеята, че сферата е куха, е разглеждана и преди от историци на изкуството, заедно с алтернативни хипотези, включващи кристали, но сега използването на напреднал 3D рендъринг показва, че да Винчи съвсем точно е изобразил кух стъклен предмет.

Кредит: Laing et al., arXiv.org, 2019

"Нашите експерименти показват, че оптически точна проекция, качествено съответстваща на картината е възможна, използвайки материалите, източниците на светлина и научните познания, които са били достъпни за Леонардо да Винчи около 1 500 г.", обясняват учените в своя труд.

Робата на Исус, изобразена зад сферата, която държи, не е изкривена или увеличена, но на повърхността има нарисувани и три бели точки. Някои историци предполагат, че да Винчи нарочно е нарисувал сферата по нереалистичен начин. 

Но използвайки техника от компютърната графика, позната като обратен рендъринг - където триизмерни детайли от сцена се екстраполират в двуизмерно изображение - учените успяват да пресъздадат това, което да Винчи е нарисувал преди половин хилядолетие. 

Според изчисленията на екипа, сферата има радиус от около 6,8 см и се намира на около 25 см пред субекта на картината. Анализът предполага, че стената на сферата не може да е била с дебелина повече от 1,3 мм.

Сенките на картината предполагат силна светлина идваща отгоре, както и по-обща дифузна светлина според компютърните модели. Изследването все още не е реферирано, но компютърният анализ съвпада с нарисуваното върху платното. 

От начина, по който са изобразени гънките на робата зад сферата, личи че да Винчи е имал сериозни познания за функционирането на стъклените сфери и наистина се знае, че е изучавал оптиката от онова време. Повечето гънки не са изкривени, но една се отличава особено зад сферата. 

Моделът с плътна (ляво) и куха (дясно) сфера. Кредит: Laing et al., arXiv.org, 2019

Картината, която е продадена за 450 милиона щатски долара през 2017 г. и това я прави най-скъпата в света, все още е заобиколена от много противоречия и някои учени предполагат, че да Винчи е нарисувал само някои фрагменти от нея, или дори изобщо не е участвал. 

Откритието, че стъклената сфера е коректно изобразена добавя доказателства към твърдението, че да Винчи наистина е участвал в създаването на композицията и е използвал познанията си за оптиката и светлината, за да създаде достоверно изображение. 

"Този анализ предполага, че Леонардо е разбирал тези оптични свойства на кухите сфери и как да избегне разсейващите оптични изкривявания при изобразяването на гънките на робата", пишат учените в своя труд. 

Изследването е публикувано в платформата за препринти arXiv.org.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12427

1

vmv

08.01 2020 в 17:39

Светлите "Точки" върху сферата може да са свещи в ателието. Или огледала, ако е дневна рисунка, за осветяване на модела.