17 декември 2018
  •  Говорят медиците

Учени разказват за своята работа и любовта към науката по време на Европейската нощ на учените

На 28 септември по време на Европейската нощ на учените Ratio ще срещне публиката с млади български учени

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 септември 2018 в 00:056220

Науката търси отговори на въпроси, които се простират от необятния Космос до елементарните кварки, а съвременните ѝ постиженията звучат почти като научна фантастика. Човечеството изпрати сонда до Слънцето, разработва технология за редактиране на генома и използва изкуствен интелект в сфери като борсова търговия, медицина и националната сигурност.

Зад тези и други примери за прогреса на науката не стои въображението на Артър Кларк или Айзък Азимов, а упоритата работа на учени и академици.

Обичайно хората срещат учени само на телевизионния екран, по време на сутрешните блокове или вечерните новини. Гостите на “Ratio представя: Учените нощем” обаче ще имат възможност да поговорят с тях в неформална среда на 28 септември от 20:00 часа в клуб „Терминал 1“ (входът е свободен).

Лекторите на събитието ще разкажат повече за работата си и актуалните научни въпроси, които вълнуват академичните среди. Участниците специализират в различни сфери на науката и ще представят най-вълнуващите проекти и предизвикателства в своето поле.

Радослав Александров е докторант в Лабораторията по геномна стабилност към Института по молекулярна биология на БАН. Той изучава механизмите, по които живите организми поправят увредени частни на своето ДНК и как регулират неговата репликация. Наблюдава живи клетки, за да изучава жизнения им цикъл – как клетките растат, как се делят и остаряват.

Мурад Реджеб защитава докторантура по химия през 2017 г. в Университета в Гент в Белгия. Научната си дейност обаче извършва в института по микроелектроника imec, Льовен, където изучава материали с ниска диелектрична константа (изолатори) за приложение в бъдещите поколения микропроцесори.

Мая Белчева завършва магистратура по Астрономия и астрофизика в СУ “Св. Климент Охридски” и защитава докторантура в Атина, Гърция. От 2011 г. работи в Институт по астрономия с Национална астрономическа обсерватория (БАН). Научните ѝ интереси в момента са насочени към изследване на основните характеристики на затъмняващи се променливи звезди. В свободното си време води посетителски беседи в НАО Рожен.

Събитието се организира от Ratio като част от проекта REFRESH за Европейската нощ на учените.

10 декември 2018 в 10:454996