Учени разработиха нова стратегия за генна терапия за забавяне на стареенето

Ваня Милева Последна промяна на 11 януари 2021 в 09:19 7920 0

Учени от три китайски изследователски института създадоха изцяло нова стратегия за генна терапия, която в момента е на етап експерименти. Основната им задача е да идентифицират гените, които допринасят за стареенето.

Клетъчното стареене, състояние на постепенно спиране на растежа, се очертава като отличителен белег и основен двигател на стареенето на организма. Регулира се както от генетични, така и от епигенетични фактори. Въпреки няколко съобщени по-рано гени, свързани със стареенето, идентичността и ролята на допълнителните гени, участващи в регулирането на човешкото клетъчно стареене, все още предстои да бъдат изяснени. И все пак липсва систематично разследване на намесата на тези гени за лечение на стареенето и свързаните със стареенето заболявания.

Колко гени, стимулиращи стареенето има в човешкия геном?

Какви са молекулярните механизми, чрез които тези гени регулират стареенето?

Може ли генната терапия да облекчи стареенето на отделния човек?

Наскоро изследователи от Китайската академия на науките хвърлиха нова светлина върху регулирането на стареенето.

Учени от три китайски изследователски института - от Института по зоология на Китайската академия на науките (CAS), Пекинския университет и Пекинския институт по геномика на CAS си сътрудничат - идентифицират нови гени, стимулиращи човешкото стареене използвайки скринингова система CRISPR/Cas9 за целия геном и осигуряват нов терапевтичен подход за лечение на стареенето и свързаните със стареенето патологии.

В това проучване изследователите провеждат пълногеномни базирани на CRISPR/Cas9 изследвания на стволови клетки, отговорни за преждевременното стареене на човешкото тялоа и идентифицират повече от 100 гена, стимулиращи стареенето. Освен това учените успяват да идентифицира ефективността на инактивирането на всеки от 50-те най-важни гена, чието „изключване“ може да забави процеса на стареене и дори да започне подмладяването на организма.

Основният сред тях е KAT7, който кодира хистонова ацетилтрансфераза. Именно този ген е определен за ключова цел на генната терапия срещу стареенето. При свръхекспресия на този ген клетките започват да стареят по-бързо, но щом отслабне, процесът се забавя.

Генната терапия, насочена към KAT7, удължава продължителността на живота при естествено възрастни и мишки с прогерия - преждевременно остаряване. Кредит: IOZ

Предишни проучвания са установили, че свързаното с възрастта натрупване на стареещи клетки и провъзспалителни клетки в тъканите и органите допринася за развитието и прогресирането на стареенето, както и свързаните със стареенето нарушения. Профилактичното отстраняване или унищожаване на застаряващите клетки смекчава дегенерацията на тъканите и удължава периода на здраве при мишките.

В това проучване изследователите установяват, че интравенозното инжектиране на лентивирусен вектор, кодиращ Cas9/sg-KAT7, намалява процента на стареещи клетки и провъзспалителни клетки в черния дроб, намалява факторите на секреторния фенотип (SASP), свързани с циркулацията, и удължава здравето и продължителността на живота на остарелите мишки.

Тези резултати предполагат, че генната терапия, базирана на инактивация с един фактор, може да е достатъчна за удължаване на живота на мишките и предполага възможността за прилагане на тези интервенции в клинични условия.

Това проучване не само задълбочава познанията за механизма на стареене, но също така предоставя нови потенциални цели за интервенции срещу застаряването.

Справка: Wei Wang et al. A genome-wide CRISPR-based screen identifies KAT7 as a driver of cellular senescence, Science Translational Medicine (2021). DOI: 10.1126/scitranslmed.abd2655