Учени създадоха най-детайлната визуализация на клетъчно делене (видео)

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 27 май 2019 в 16:00 5981 0

Кредит: imsc.allencell.org

Клетъчното делене е основен процес на живите клетки и сега той вече може да бъде наблюдаван в детайли, благодарение на изследване на учени от Института Алън, които създават първата високо детайлна визуализация на деленето на стволова клетка.

Високо специализираното приложение, наречено Integrated Mitotic Stem Cell, позволява на потребителите да наблюдават и въртят детайлен модел на деленето на човешка стволова клетка на базата на реални данни.

И докато и преди са съществували красиви изображения на клетъчното делене, досега нямаше обективен начин учените да визуализират всички основни части на клетката, работещи заедно по време на митозата.

В човешкото тяло всеки ден се случват около два трилиона клетъчни деления, а самият процес е изключително сложен. По време на митозата всяка клетка трябва не само да реплицира хромозомите си, но и да раздели ДНК и клетъчни органели, на две идентични дъщерни клетки.

"Биолозите изследват различни клетъчни изображения и си представят връзката между отделните части, но за да се направи точно сравнение, не можем да разчитаме на различните представи за клетката", смята Греъм Джонсън (Graham Johnson) от Института Алън, член на екипа, създал приложението. "Тези визуализации ни помагат директно да видим едновременно много различни структури, наслагвайки ги в пространството. Сега учените могат да създават и обсъждат много по-точни сравнения."

Трансформирайки микроскопски изображения на 15 клетъчни органела и наслагвайки една върху друга 75 снимки на клетката, екипът създава цялостен изглед на недиференцирани човешки индуцирани плурипотентни стволови клетки (hIPSC) (клетки с минимална специализация, които могат да дадат началото на почти всеки тип клетка) във всеки основен стадий на митозата.

Микротубулите, клетъчните мембрани, митохондриите, апаратът на Голджи, актинът и нуклеолите са оцветени в различни цветове и отчетливо се вижда как преминават през различни фази на митозата - интерфаза, профаза, прометафаза, метафаза, анафаза.

"Когато вече видиш процеса като една цялостна картина можеш да откриеш нови, неочаквани връзки и да си зададеш съвсем нови въпроси за клетъчното делене", споделя Рик Хоруиц (Rick Horwitz), началник на Института Алън. "Това ще ни помогне и като образец как се делят нормалните човешки клетки в сравнение с туморните клетки."

Екипът вече открива "отправна точка" в ранната прометафаза, където започват значителни промени на 15 клетъчни метаструктури. Открива се и че по време на метафазата, точно преди хромозомите да започнат разделянето си, клетката е организирана по относително много подреден начин.

"Това, което искаме да направим е общият изглед на клетката, заедно с цялата информация за механиката на клетката, която сме събирали с години", поясни Сюзън Рафелски (Susanne Rafelski), клетъчен биолог и член на екипа.

Ако искате сами да изпробвате приложението и да наблюдавате в детайли 3D модела на клетъчното делене, последвайте линка imsc.allencell.org