Учени създават химерни ембриони човек-маймуна. Възхитително или ужасяващо?

Ваня Милева Последна промяна на 16 април 2021 в 07:24 4405 0

Това изображение показва бластоцист химера на човек-маймуна. Кредит: Weizhi Ji, Kunming University of Science and Technology

В новаторски и противоречив експеримент учени успешно създават хибрид: химерна комбинация от маймунски и човешки клетки, съществуващи заедно в жив ембрион, която иначе никога не би била зачената само от природата.

Изследователи от Китай и САЩ са инжектирали човешки стволови клетки в ембриони на примати и са успели да отгледат химерни ембриони, преживял значителен период от време - до 20 дни.

Изследването, въпреки етичните опасения, притежава потенциала да даде нови прозрения в биологията на развитието и еволюцията. То също така има последици за разработването на нови модели на човешката биология и болести.

Постижението е описано в статия, публикувана на 15 април 2021 г. в списание Cell.

„Тъй като не можем да провеждаме някои видове експерименти върху хора, от съществено значение е да имаме по-добри модели за по-точно изучаване и разбиране на човешката биология и болести“, разказва водещият автор Хуан Карлос Изписуа Белмонте (Juan Carlos Izpisua Belmonte), професор в Лабораторията за генна експресия в Институтът за биологични науки "Солк". „Важна цел на експерименталната биология е разработването на моделни системи, които позволяват изследването на човешките заболявания при in vivo условия.“

Междувидови химери при бозайниците се правят от 70-те години на миналия век, когато са създадени от гризачи и са използвани за изследване на ранните процеси на развитие. Напредъкът, който направи настоящото проучване възможно, се появи миналата година, когато екипът на това проучване - ръководен от Уейджъ Дзи (Weizhi Ji) от Университета за наука и технологии в Кунмин в Юнан, Китай - генерира технология, която позволи на маймунските ембриони да останат живи и да нарастват извън тялото за продължително период от време.

В настоящото проучване, шест дни след създаването на маймунските ембриони, всеки е инжектиран с по 25 човешки клетки. Клетките са от индуцирана плурипотентна клетъчна линия, известна като индуцирани плурипотентни стволови клетки (iPS). Това са стволови клетки, които учените създават от клетки на възрастния човек, често от кожата или кръвта и препрограмирайки ги обратно до плурипотентното им състояние, подобно на онова в ембрионалния период. Те имат потенциал за развитие както на ембрионални, така и за извън ембрионални тъкани.

След един ден човешки клетки са открити в 132 ембриона. След 10 дни 103 от химерните ембриони все още се развиват. Скоро започват да намаляват оцелелите и към 19-ия ден все още са живи само три химери. Важно е обаче, че процентът на човешките клетки в ембрионите остава висок през цялото време на нарастване.

Изследователите са извършили анализ на транскриптома (пълната гама от РНК или мРНК молекули, експресирани от един организъм) на човешки и маймунски клетки от ембрионите.

„От тези анализи бяха идентифицирани няколко пътища за комуникация, които бяха или нови, или укрепени в химерните клетки“, обяснява Изписуа Белмонте. „Разбирането кои пътища участват в химерната клетъчна комуникация ще ни позволи евентуално да подобрим тази комуникация и да повишим ефективността на химеризма при видове гостоприемници, които са по-отдалечени еволюционно от хората.“

Важна следваща стъпка за това изследване е да се оцени по-подробно всички молекулярни пътища, които участват в тази междувидова комуникация, с непосредствената цел да се установи кои пътища са жизненоважни за процеса на развитие. В по-дългосрочен план изследователите се надяват да използват химерите не само за изследване на ранното човешко развитие и за моделиране на болести, но и за разработване на нови подходи за скрининг на лекарства, както и потенциално генериране на трансплантируеми клетки, тъкани или органи.

Придружаващ преглед очертава потенциални етични съображения, свързани с генерирането на химери на човешки и нечовешки примати. Изписуа Белмонте също така отбелязва, че „нашата отговорност като учени е да провеждаме проучванията си внимателно, следвайки всички съществуващи етични, правни и социални насоки“. Той добавя, че преди да започне тази работа, „бяха проведени етични консултации и прегледи както на институционално ниво, така и чрез контакт с несвързани биоетици. Този задълбочен и подробен процес помогна да направим нашите експерименти".

Справка: Chimeric contribution of human extended pluripotent stem cells to monkey embryos ex vivo