Учени се съмняват, че е открит извънземен протеин в метеорит

Ваня Милева Последна промяна на 05 март 2020 в 00:15 8529 0

Кредит: Wikimedia Commons

Група изследователи твърдят, че са открили протеин във вътрешността на метеорит. Това би бил първият протеин, открит извън Земята, макар и да не е индикация за извънземен живот.

Но други учени са скептични, че анализът наистина е открил нещо.

Знаем, че аминокиселините, които са органични съединения, играят ролята на градивни елементи на живота и могат да се образуват върху метеори и други космически скали. Но мащабите на пребиотичната химия отвъд Земята все още са известни, а как тази химия се превръща в живот е още по-загадъчно.

Отчасти това е така, защото процесът на търсене на органични съединения в метеорити, паднали на Земята, е изключително труден.

„Не можете просто да извадите парче от метеорит, да го анализирате и да кажете:„ Добре, намерих това и това“, коментира българинът - професор Димитър Съселов от Харвардския университет, който не е участвал в изследванията. "Дяволът е в детайлите", подчертава ученият.

Джули МакГеоч (Julie McGeoch), също от Харвардския университет, и нейните колеги анализират непокътната проба от метеорит, открит в Алжир през 1990 г. Първо изследователите използват серия от малки, внимателно дезинфекцирани борчета - подобни на стоматологичните - за събиране на материал дълбоко от вътрешността на метеорита.

Получения прах изследователите смесват с течности, включително вода и хлороформ. И накрая изгарят с лазер пробите, за да ги превърнат в газове, които са по-лесни за анализ в процес, наречен масспектрометрия.

Когато изследват газовете, учените откриват комбинация от аминокиселини и допълнителни атоми, което според тях е доказателство за първия извънземен протеин.

„Ако това премине технически преглед, тогава бих счел това за важен резултат“, отбелязва Съселов. „Той посочва някои видове химически реакции, които биха могли да се появят на повърхността на Земята или други планети к които биха могли да доведат или да помогнат за появата на живота.“

Ако такива химични вещества могат да се появят на безплодна скала във вакуума на космоса, това би могло да означава, че е по-лесно да се създадат градивните елементи на живота в по-екстремни среди, отколкото сме мислили, коментира Съселов.

"Това е допълнително потвърждение, че тази химия е нещо, което може да се случи в природата, а не само  в лаборатория."

Въпреки това няколко други изследователи, с които се свърза New Scientist, изразиха скептицизъм към резултатите.

„Ако можем да намерим протеин в извънземен метеорит, тогава това би било невероятно“, казва Лий Кронин (Lee Cronin) от Университета в Глазгоу, Великобритания, но той не смята, че случаят е такъв.

Резултатите от анализа не означават непременно, че съединението, за което изследователите твърдят, че е в метеорита, наистина е налице, отбелязва той. Те екстраполират от непълни данни според Кронин. Протеинът, за който твърдят, че са открили, е малко вероятно да се появят в природата, подчертава Кронин. "Структурата няма смисъл."

Все пак Съселов подчертава, че вероятно ще продължим да откриваме сложни органични молекули, аминокиселини и евентуално дори протеини в космическите скали.

„Просто трябва да се работи върху повече проби и се надявам, че това наистина ще доведе до нещо“, споделя професорът.

Справкаarxiv.org/abs/2002.11688