Учени ще създадат свръхнова в лаборатория (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 09 юли 2017 в 01:04 4180 0

Изследователи от Университета в Оксфорд с помощта на най-големите, най-мощните лазери на планетата, за първи път пред широката общественост ще пресъздадат в лаборатория условия, подобни на тези, които са във вътрешността на взривяващите се звезди, свръхновите, съобщава сайтът на университета.

Едно от най-екстремните астрофизични събития, експлозиите на свръхнови, разпръсват елементи по-тежки от водород и хелий в околното пространство. Свръхнови са основните "фабрики материя" във Вселената, те генерират основната част от всички по-тежки елементи и ги разпространяват като допринасят за образуването на планети и нови звезди. Освен това свръхновите се считат за основен източник на антиматерия в Млечния път, която е пък най-вероятната причина за смъртта на много галактики, които вече не произвеждат нови звезди.

Нашата Слънчева система се смята, че се е образувала, когато наблизо избухнала свръхнова, която е разпръснала тези елементи в облак от водород, който след това се е кондензирал, образувайки нашето Слънце и планетите. Всъщност, самите атоми, които изграждат нашите тела са се образували в останките от такава експлозия (вж "Изтъкани сме от звезди и свръхнови").

Работейки в сътрудничество с Imperial College, Лондон, екипът Aldermaston AWE, воден от оксфордския професор Джанлука Грегори (Gianluca Gregori) от Департамента по физика, в момента демонстрира своите изследвания в научното изложение Summer Royal Society, което ще продължи една седмица, представяйки съвременните науки във Великобритания

Сега учените работят по пресъздаването на процесите, които протичат в центъра на свръх горещия център на свръхнова като компресират и нагряват материал с помощта на свръхмощния лазер ORION, способен да произвежда импулси с мощност от порядъка на петавати (1015 вата).

Наблюдавайки как лазерът изпарява материята и я загрява до десетки милиони градуса Келвин, учените се надяват да разберат как става разширяването на суперновата, какви частици поражда и как реагира околната среда на експлозията.

С тези наблюдения и видеозаписи на лабораторната свръхнова учените се надяват да разберат как свръхновите влияят на еволюцията на галактиките и как изглеждат в различни стадии на развитие. Това не само ще разкрие тайните на тяхното възникване, а също и може да научим повече за раждането на Земята и на други потенциално обитаеми планети.