19 октомври 2017
  •  Говорят медиците

Учени търсят в бройлерите причината за смъртната поза на динозаврите

За да отговорят на тази стара мистерия в палеонтологията, учените решили да идат до супермаркета

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 септември 2015 в 11:3027991

Много фосили на динозаври са открити в една и съща поза - не чак толкова "ужасяващи гущери", колкото "ужасен инцидент по време на танц лимбо". Опашките им стърчат, а вратовете им са извити назад в неестествена позиция. Все още не е ясно защо се наблюдава това.

В опит да разрешат загадката учени от университета в Калгари, Канада решили да използват мъртви пилета.

"Пилетата са живи динозаври, тъй като всички птици са такива", разяснява биологът Антъни Ръсел (Anthony Russell). Еволюционно погледнато, пилето е по-близо до някой изчезнал динозавър, отколкото например крокодила. Затова Ръсел и неговият стажант Адам Бентли (Adam Bentley)  купили 15 цели замразени пилета от местен супермаркет. След като размразили птиците, учените започнали работа над тях.

Характерната смъртна поза, установена при по-голямата част от фосилите на динозаври. В случая това е фосил на Struthiomimus altus, средно-голям всеяден динозавър, който се придвижвал на два крака. Снимка: Henry Fairfield, Wikimedia

В нормално състояние, пилетата държат вратовете си под S-образна форма. Ръсел и Бентли първо поставили птиците на една страна и ги наредили в естествената им позиция като живи, консултирайки се с учебници и стотици снимки в Интернет.

След това те внимантелно избутали главата на пилетата назад, малко по малко. На всеки етап те извършвали рентгенов анализ, за да видят как се движат костите на врата вътре в животното.

Вратът на пилетата е достатъчно еластичен и в крайна сметка лесно се оформил до класическата динозавърска поза при смърт. Когато изследователите опитали да обърнат движението, избутвайки главата на птицата напред и към гърдите, вратът ѝ стърчал назад по-малко, заемайки по-обичайна позиция.

Със своя рентген Ръсел и Бентли измерили ъгъла между прешлените при всяка от двете пози. Те открили, че най-гъвкавите прешлени се разполагат в средата на шията. Същите еластични качества, които позволяват на трупа на пилето да изглежда като фосил, дават възможност на живите пилета да навеждат главите си до земята, за да се хранят или за да извършват сложните движения при почистване и подреждане на перата си.

Ръсел отбелязва, че някои учени се опитват да симулират динозавърската смъртна поза с живи птици, но резултатите от подобни експерименти са неубедителни. Неговото изследване показва, че анатомията на пилетата им позволява лесно да заемат тази поза. Но това не отговаря на въпроса защо всички фосилизирани животни са били открити така.

Днешните бозайници и птици могат да заемат сходна свита поза, означавана като "опистотонус", при някои типове заболявания или при отравяне. Някои палеонтолози предполагат, че същото се е случило и с праисторическите динозаври: техните фосили улавят смъртните им мъки. Други обясняват тази поза със скъсяването на вратните сухожилия след смъртта или (не особено убедително), че движенията на подпочвените води са извили телата им.

"Нашето изследване показва, че позата сама по себе си не може да разкрие нищо за причината на смъртта", обобщава Ръсел. Имало е множество начини, по които динозаврите да умрат и да застинат в смъртната си поза, като се вземе предвид колко лесно техните потомци птиците могат да я симулират.

Въпреки, че откритията са скромни, Ръсел смята, че бройлерите, първоначално предназначени да свършат в тенджерата, са послужили за една по висша цел. "Тези 15 пилета ще дадат своя принос като част от човешкото познание, изплащайки многократно своята цена на килограм", шегува се той.

***

Източник: Inkfish

По материали от: Russell, A., & Bentley, A. (2015). Opisthotonic head displacement in the domestic chicken and its bearing on the ‘dead bird’ posture of non-avialan dinosaurs Journal of Zoology DOI: 10.1111/jzo.12287

Поп Дръвчо 08.09 2015 в 11:51 1
Многократните рентгенови снимки изобщо не могат да влошат кулинарните качества на пилетата. Навремето си дедо поп що спаначена супа изяде - гладни времена бяха а не всичкия спанак отиваше за изследване на хлоропластите.