Учени установиха как птиците успяват да спят по време на полет (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 04 август 2016 в 15:52 11198 0

Кредит B. Voirin

Някои птици могат да извършват невероятно дълги полети, които и досега остават загадка за учените. Съществува хипотезата, че мигриращите птици могат по някакъв начин да спят по време на полет.

Интересен нов експеримент на международен екип изследователи за първи път доказа, че птиците наистина подремват, когато уловят възходящи въздушни течения, разказва Gizmodo.

В нова публикация в Nature Communications на Нилс Ратенборг (Niels Rattenborg) от Института Макс Планк и колегите му от няколко други институти представят първото доказателство, че по време на полет птиците могат да спят или запазвайки едната половина на мозъка си активна или временно изключвайки и двете полукълба. Забележително е, че прелетните птици запазват своите навигационни способности, даже по време на т. нар. "бърз сън" (rapid eye movement - REM), който включва временна загуба на мускулен тонус.

Някои птици като бързолети, пойни птици, бекаси и морски птици, могат да преодоляват огромни разстояния по време на миграция. Ето защо, учените предполагат, че тези птици трябва да са развили способност за известно време да си изключват едната половина на мозъка, за да дадат почивка на другата, без да рискуват да се разбият по време на полет. Подобни механизми за регулиране на съня имат делфините. Това им позволява да се задържат на повърхността, без да потъват към дъното по време на сън.

Обаче досега нямаше конкретни научни доказателства за това предположение. За да получат потвърждение на теорията си, Ратенборг и екипа му записват директно мозъчната активност на птиците по време на полет с цел да определят какъв тип сън - бавен или бърз - имат птиците по време на дългите полети.

Заедно с изследователи от Университета на Цюрих и Швейцарския федерален технологичен институт екипът на Ротенборг разработва малко устройство, което се свързва с главата на птицата и който записва активността на мозъка, за да видят дали изпадат в един от двата вида сън: сън с бавни вълни (SWS) и бързо движение на очите (REM).

Niels C. Rattenborg et al., 2016

За обекти на изследването са избрани птиците фрегати, които гнездят на островите Галапагос. Тези птици често трябва да прекарат по няколко седмици в полет над океана в търсене на плячка. По време на изследването с устройството на главите си фрегатите са прелетели около 3000км без кацане.

След сваляне на записващите устройства и анализ на данните от полета, учените правят изненадващо откритие. Оказва се, че птиците са будни само през светлата част на денонощието, а след залез слънце преминават в режим на планиране, използвайки възходящи въздушни течения (за разлика от режима на активно летене и активно търсене на храна), а устройството започва да записва сън с бавни вълни (SWS), който може да продължи до няколко минути.

Интересното и съвсем неочаквано за изследователите е, че SWS понякога се наблюдава при едното полукълбо или и в двете полукълба едновременно. Учените заключават, че като цяло птиците не се нуждаят от постоянна активност на едното от двете полукълба на мозъка за аеродинамичен контрол. Впрочем подобен сън се среща в проучването доста често, когато птиците кръжейки се изкачват с възходящите въздушни потоци. Това означава, че птиците буквално спят с едно око, а с другото наблюдават да не се сблъскат с някое препятствие.

Niels C. Rattenborg et al., 2016

Що се касае за бързия сън, трябва да се отбележи, че при птиците той се различава от аналогичната форма при бозайниците. За разлика от хората, при които тази фаза от съня е дълга и предизвиква пълна загуба на мускулен тонус, при птиците тя трае само няколко секунди. Все пак поради загуба на мускулен тонус главата на птицата по време на REM съня се отпуска, но не влияе на полета.

Въпреки тази невероятна способност да спят по време на полет, общата продължителност на съня на фрегатите излезе, че е изключително малка. Като цяло тези птици спят само 42 минути на ден. А същите птици обикновено спят по 12 часа на ден, когато са на сушата. Този рязък контраст в поведението на птиците остава загадка за учените.