22 септември 2020

Учени възстановяват средновековно синьо багрило, изгубено през вековете

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 април 2020 в 00:09 46960

Учени успяват да пресъздадат древно синьо-лилаво багрило с растителен произход, което е било изгубено във времето, се съобщава в нова публикация в списание Science advances.

Пигментът, наречен фолиум, краси страниците на средновековни ръкописи. Но от един момент използването му спира и учените се чудят какъв е произхода му с десетилетия. Сега, след като проследяват източника на багрилото, учените успяват да разберат и химичната структура на молекулата, отговорна за синьото оцветяване.

Подобна химична информация може да е ключова при съхранението на творби на изкуството.

"Искаме да възпроизведем тези древни цветове, за да знаем как... да ги запазваме," обяснява Мария Мело (Maria Melo), експерт по консервацията на предмети на изкуството от Universidade Nova de Lisboa в Капарика, Португалия.

Но за да успеят да разкрият същността на фолиума, Мело и екипът й първо трябва да открият от къде идва.

Учените се обръщат към средновековни текстове, които описват растението, източник на багрилото. С помощта на ботаник, те откриват Chrozophora tinctoria, ниско растение със сребристо-зелени листа. В село в южната част на Португалия екипът открива, че растението расте свободно до пътища и по полетата след събиране на реколтата. В лабораторията учените извличат пигмента от плодовете му с размер на малки камъчета, следвайки насоките, описани в средновековните ръкописи.

През Средните векове синята боя, наречена фолиум, е била разпространена за илюстриране на текстове като тази книга от 15-ти век. Сега, когато учените са открили източника на цвета, приготвили са боя и са изучили химичния й състав, може да успеят да открият примери за нея върху древните страници. Кредит: PALÁCIO NACIONAL DE MAFRA COLLECTION

Екипът използва голям набор аналитични техники, за да открие молекулната структура на боята. Учените симулират и взаимодействието на светлината с молекулата-кандидат, за да се провери дали ще даде желаното синьо оцветяване.

Дълготрайното синьо е относително рядко срещано при багрилата и това не прилича нито на индигото, използвано за оцветяването на деним, нито на антоцианина, даващ цвета на много растения. Новооткрития цвят има цял свой клас сини нюанси.

Източник: Science alert - Ancient recipes led scientists to a long-lost natural blue