Учените идентифицираха генетичните варианти, свързани с риск от тежък COVID-19

Ваня Милева Последна промяна на 14 декември 2020 в 10:36 5536 0

Кредит: Pixabay

Ново проучване на над две хиляди пациента с COVID-19 разкри осем генетични последователности, които са по-чести при хората, които стигат до животозастрашаващи състояния.

Откритието не само ще помогне за разработването на нови лекарства за подпомагане на лечението на вируса, но посочва съществуващи лекарства, които могат да помогнат на тежко болните пациенти да се възстановят.

„Открихме нови и много правдоподобни генетични асоциации с критично заболяване при COVID-19“, обяснява в нова статия международен екип изследователи, ръководен от Университета в Единбург, Великобритания .

"Някои от тези асоциации водят директно до потенциални терапевтични подходи за увеличаване на интерферонната сигнализация, противопоставяне на активирането и инфилтрацията на моноцити в белите дробове или конкретното насочване към вредни възпалителни пътища."

Изследователите провеждат своето изследване върху 2244 критично болни пациенти с COVID-19 от 208 отделения за интензивно лечение във Великобритания. Тяхната ДНК е била подложена на изследване за свързаност в целия геном (GWAS - genome-wide association study), при което се анализират генетични варианти при отделните пациенти, за да се определи дали може да са свързани със специфична характеристика.

Съответстващите контролни геноми са избрани от Biobank, анонимна генетична база данни с мащаб на популация за Великобритания. За всеки пациент с COVID-19 са избрани пет контроли, без такива, за които е известно, че имат положителен тест за COVID-19.

GWAS показа осем генетични последователности, по-често срещани при пациенти с COVID-19, валидирани с помощта на две независими популационни проучвания. Пет от последователностите са реплицирани в метаанализ на пациенти с COVID-19 от Host Genetics Initiative и 23andMe Inc.

Тъй като на повечето хора геномите не са секвенирани, това може да не е особено полезно на индивидуално ниво. Това, което правят гените обаче, може да се използва за разработване на лечения.

Изследователите установяват, че свързаните последователности се отнасят до гени, участващи във възпалителни процеси и реакцията на организма към нахлуващите вируси .

„Например, генът TYK2 е свързан с възпалителните реакции, за които е известно, че причиняват „цитокиновата буря “, която е отговорна за смъртта на по-млади пациенти“, заявява Дейвид Стрейн (David Strain) от Университета в Ексетър и Британската медицинска асоциация, който не е участвал в изследването.

"Причината, поради която това представлява интерес, е че има лечения, които могат да блокират (инхибират) рецептора към него (JAK рецептор) и по този начин могат да предложат възможност за лечение за напред (особено като се има предвид, че хората, които най-вероятно ще изпитат цитокинова буря, са надолу в списъка с приоритети за ваксинации). "

Интересна е и връзката между тежкия COVID-19 и генетична предразположеност към затлъстяване, отбелязва той. Това може да означава, че промените в начина на живот може да не окажат голямо влияние върху резултатите от COVID-19.

Изследването има поне едно значително ограничение, отбелязва Стрейн - контролите не са имали положителен тест за COVID-19.

"В идеалния случай, за да се направи разлика между тези, които са податливи на тежко заболяване, всички контроли също би трябвало да са изложени на коронавирус и ние бихме сравнявали тези, които са имали положителни тестове, но са имали само леко заболяване, с тези, които са били хоспитализирани", коментира Стрейн.

Като цяло обаче констатациите на екипа предполагат, че зад критичното заболяване при COVID-19 стоят два биологични механизма. В ранните етапи вроденият имунен отговор на организма към вирусна инфекция и един в късните етапи - възпалителните процеси в организма.

Тъй като вече има лекарства, които могат да се насочат към тези пътища - например TYK2 е мишена на лекарството за ревматоиден артрит барицитиниб (baricitinib) - клиничните изпитвания за тестване на констатациите може да бъдат предприети бързо.

Справка: Pairo-Castineira, E., Clohisey, S., Klaric, L. et al. Genetic mechanisms of critical illness in Covid-19. Nature (2020). https://doi.org/10.1038/s41586-020-03065-y