09 декември 2019
  •  Говорят медиците

Учените намериха начин да победят рака на панкреаса

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 февруари 2018 в 10:2343270
Ракови клетки на панкреаса, оцветени с живи / мъртви флуоресцентни багрила, живите клетки в зелено, а мъртвите клетки в червено. На снимките са контролни клетки (в горния ляв ъгъл), замразени клетки (горе вдясно), загряти клетки ( долу вляво) и обработени с DTA клетки (вдясно долу) Снимка: Kenneth W Baumann

Нов метод може да победи рака на панкреаса, дори когато химиотерапията и лъчелечението са неефективни.

Това е постигнато чрез последователното загряване и замразяване, метод, известен като термична аблация, съобщава MedicalXpress.

Резултатите са публикувани в списание Liver and Pancreatic Sciences.

Учените проучват ефекта от замразяването и нагряването върху клетъчни ракови култури. Клетките се загряват до температура плюс 45-50 градуса по Целзий или се замразяват до минус 10-20 градуса. Също така се използват комбинации от два вида термична обработка. Продължителността на термичната обработка е пет минути. След това учените наблюдават клетките в продължение на седем дни.

Оказа се, че почти всички ракови клетки умират  в резултат на некроза при двойна термична аблация, когато температурата първо се покачва до плюс 48-50 градуса, а след това падна до минус 25 градуса. Сега учените планират да изяснят доколоко е ефективен обратният ефект, когато клетките първо се замразяват, а след това се нагряват.

Изследванията са проведени от Робърт ван Бусърк (Robert Van Buskirk) и Джон Бауст (John Baust), преподаватели по биологични науки и директори в Института по биомедицинска технология на Университета "Бингхамтън".

"Това, което наблюдавахме, е, че можем да постигнем пълна клетъчна смърт за унищожаване на раковите клетки от панкреаса чрез комбинация от нагряване и след това замразяване при температури, които сами по себе си не са смъртоносни", заяви Бауман.