Учените откриха как пчелите ваксинират малките си

Наука ОFFNews Последна промяна на 01 август 2015 в 17:09 8114 0

Кредит Christofer Bang

С откриването на това как пчелите естествено ваксинират децата си, учените вече могат да създадат първата ваксина за насекоми. Тази ваксина може да бъде използвана, за да се бори с тежките заболявания, които покосяват кошерите. Това е важно за развитие на производството на храни.

Когато става въпрос за ваксиниране на децата си, пчелите не могат да избират - те естествено имунизират потомството си срещу специфични техни заболявания. А сега за първи път, учените са открили, как го правят.

Изследователи от Държавния университет в Аризона, Университета на Хелзинки и Норвежкия университет за науки за живота, са направили откритието си като проучвали пчелен кръвен протеин, наречен вителогенин (vitellogenin). Учените са установили, че този протеин играе критична, но досега неизвестна роля в осигуряването на защита срещу болести на пчелните бебета.

Резултатите са публикувани в списание PLOS Pathogens.

"Процесът, чрез който пчелите пренасят имунитет към бебетата си бе голяма загадка до сега. Това, което открихме е, че това е толкова просто, колкото яденето", коментира Гро Амдам (Gro Amdam), професор по биология в Университета на Аризона и съавтор на доклада в сайта phys.org.

Как става ваксинирането

Царицата на пчелната колония рядко напуска кошера, така че пчелите работнички трябва да носят храна и за нея. Когато пчелите работнички кацат от цвят на цвят, за да събират прашец и нектар, те срещат и вземат различни бактерии и патогени и по невнимание ги връщат в кошера. Там пчелите работнички използват събраният полен, за да направят храна под формата на "пчелно млечице" - храна, направена специално за царицата, в която между другото, се съдържат бактерии от околната среда.

Илюстрация на протеина вителогенин, "локомотивът" на ваксината.  Heli Havukainen

След като царицата се нахрани, бактериите, патогените се усвоява в червата и се прехвърлят в "мазното тяло" (fat body). Това е орган, който по метаболитната си дейност често е сравняван с черния дроб на гръбначните, тъй като той съхраняват хранителни вещества и синтезира протеини, липиди и въглехидрати, които циркулират в цялото тяло. Друго сходство с черния дроб е, че мастният орган детоксикира азотните отпадъчни продукти, които се извличат от хемолимфата (кръвната субстанция) на насекомото.

В този орган фрагментите на бактериите се обвързват с протеина вителогенин, който след това влиза отново в кръвта на царицата и в края на краищата стига в развиващите се яйца. Това означава, че когато се излюпят, пчелните бебета ще са "ваксинирани" и имунната им система ще е по-добре подготвена за борба с болестите, срещащи се в тяхната среда. Този процес може да се оприличи на това как човешките майки предават някаква защита срещу патогени на своите бебета чрез прехвърляне на антитела през плацентата.

Вителогенинът е носител на тези първични имунни сигнали, нещо, което изследователите не знаеха досега.

Първи ядивни ваксини за пчели

Докато пчелите ваксинират децата си срещу някои болести, много патогени са смъртоносни и насекомите не са в състояние да се бори с тях.

Но сега, когато екипът на Амдам разбраха как пчелите ваксинират децата си, това отваря вратата за създаването на първите, едивни и естествени ваксини за насекоми.

"Ние ще патентоваме начин за създаването на безвредни ваксини, както и предоставянето им на пчелните кошери във вид на смес, която пчелите ще изядат. Тогава ще може да предотвратяваме болестите им", коментира Далиал Фрейтак (Dalial Freitak), съавтор от Университета на Хелзинки.

Една опасна болест, която засяга пчелите е американския гнилец, който се разпространява бързо и унищожава пчелните семейства.  Ларвите на пчелите, които поемат храна, заразена със спорите на бактерията, умират.
Това заболяване е само един пример, казват изследователите, където ваксината ще бъде изключително полезна.

Защо това откритие е важно за хората

Широко известно е, че опрашващите насекоми, включително пчелите, са изправени пред сериозни екологични заплахи.

Как пчелите "ваксинират" бебетата си и защо разбирането на това е важно за хората. Схема: Sabine Deviche

През последните шест десетилетия, пчелните семейства в САЩ са намалели от 6 милиона през 1947 г. до едва 2,5 милиона днес. Изследователите не знаят какво точно е причината за това, но пестициди, неприятели, патогени и проблеми на храненето, всичко това може да са допринасящи фактори.

Насекомите опрашители са важни за продоволствената сигурност като допринасят за 35% от световното производство на храни. Насекомите опрашват 87 от 115-те най-важни хранителни култури, а медоносните пчели са жизненоважни.

Хората зависят от пчелите и други опрашващи насекоми. Ваксините за насекоми могат да играят важна роля в подпомагане на борбата срещу унищожаването на пчелните семейства.

Всички снасящи яйца видове имат вителогенин

Това откритие може да има трайни ползи и за други видове, както и значително положително въздействие върху производството на храни. Всички снасящи яйца видове, включително риби, птици, влечуги, земноводни и насекоми имат вителогенин в телата си.

Естествените ваксини може да приложат в хранителната промишленост, да се подпомогне защитата на застрашените видове или в селското стопанство с ваксиниране на домашните птици. Те са евтини за производство и ще могат лесно да се използват в развиващите се страни.