Учените откриха тайнствен радиочестотен сигнал от дълбокия космос

НаукаOFFNews Последна промяна на 10 януари 2019 в 07:38 22693 0

Бързите радиовълни (FRB) се появяват случайно в небето. Кредит: NRAO Outreach/T. Jarrett (IPAC/Caltech); B. Saxton, NRAO/AUI/NSF

Земята е бомбардирана с тайнствена, невидима светлина. Сред типичния набор от радиосигнали и микровълни, идващи от далечни звезди, черни дупки и други небесни тела, съществува един тип междугалактически електромагнитни вълни, които хвърлят в недоумение учените.

Тези сигнали са известни като бързи радиоимпулси (Fast radio burst - FRB). Тези ултра-силни, ултра-ярки радиосигнали продължават само няколко милисекунди и носят толкова енергия, колкото Слънцето излъчва за десетки хиляди години.

Смята се, че идват от милиарди светлинни години, въпреки че точният им източник не е известен, а някои учени не изключват възможността да имат изкуствен произход.

Мистерията частично се дължи на липсата на данни. Откакто са открити за първи път през 2007 г. бяха наблюдавани досега само около 60 сигнала FRB.

Този брой вече бързо нараства.

Според две нови публикации, публикувани вчера (9 януари) в списание Nature, учените, работещи в радиотелескопа CHIME (Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment) в хълмовете на Британска Колумбия, откриват 13 нови FRB само за два месеца. Сред новополучените сигнали са седем на 400 мегагерца - най-ниската регистрирана досега честота за FRB - и няколкократен сигнал, шест пъти подред, случващ се само за втори път.

"Досега ни е известен само един повтарящ се FRB", заяви Ингрид Стеърс (Ingrid Stairs), член на екипа на CHIME и астрофизик от Университета на Британска Колумбия.

Радиотелескопът CHIME през нощта. Кредит: Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment (CHIME)

Учените имат няколко теории за техния произход. Предишни проучвания предполагат, че FRB могат да са останки от далечни свръхнови или радиация, изхвърлена от супермасивни черни дупки. Ави Льоб (Avi Loeb), учен от Харвард-Смитсониън център за астрофизика, който не е участвал в откритието, твърди, че не трябва да изключваме „изкуствения произход“, че импулсите могат да са на извънземен космически кораб.

via GIPHY

Новооткритите сигнали могат да помогнат на учените да се доближат до отговора. Като начало, съществуването на повтарящи се FRB, като уловените миналата година, дават възможност да се изключат някои източници. Тези повтарящи се сигнали идваха от едно и също място в небето (от приблизително 1,5 милиарда светлинни години) шест пъти в продължение на няколко месеца.

Според авторите на изследването, това забавено повторение изключва събития тип "катаклизъм" например свръхнови като вероятен източник на повтарящите се импулси, тъй като се очаква изблиците от една експлодираща звезда да се случат само веднъж.

Освен това новите открития на екипа на CHIME намекват, че FRB вероятно са далеч по-често срещани - с помощта на съвременните технологии те ще могат да се отразяват в по-голяма степен. Фактът, че седем от новите импулси, регистрирани при 400 MHz (най-ниската честота, която може да открие телескопът CHIME), ни кара да предположим, че FRB с още по-ниски честоти вероятно непрекъснато минават през нашата планета - просто не можем да ги видим още.