Учените откриха загадъчен вирус без познати гени, които могат да идентифицират

Ваня Милева Последна промяна на 12 февруари 2020 в 00:00 6988 0

Yaravirus. Кредит: Boratto et al., 2020, bioRxiv

Целият живот на Земята е тясно свързан помежду си. Дори при хората и бактерията Escherichia coli 30% от гените са общи, а при по-близки организми делът на общите гени е много по-висок.

Но наскоро биолозите откриха вирус, чиято ДНК просто няма аналози. Повече от 90% от неговите гени не се срещат в нито един друг вирус.

Откритието е описано в научна статия, публикувана в сайта за препринти biorXiv.org.

Екип учени от Бразилия, Франция и САЩ изследва вирусите, които заразяват амебите, живеещи във водите на изкуственото езеро Пампуля в Бразилия.

По време на проучването изследователите откриват изключително необичаен вирус. Наричат го Yaravirus brasiliensis в чест на Яра (Iara), водна кралица в бразилската митология, вид русалка, нимфа или сирена.

Яравирусът има диаметър от около 80 нанометра и геном с дължина от около 45 хиляди двойки нуклеотиди, или 74 гена. Тези параметри са доста често срещани за вирусите.

Необичайното е, че 68 от неговите 74 гена са напълно непознати за науката. Издирвайки сред 8500 публично достъпни метагеноми, специалистите не намират дори далечни негови аналози.

"Следвайки настоящите метагеномни протоколи за откриване на вируси, яравирусът дори нямаше да бъде разпознат като вирусен агент", обясняват изследователите.

Що се отнася до това какво всъщност представлява яравируса, учените засега могат само да гадаят, но предполагат, че това може да е първият изолиран случай на неизвестна група амебен вирус или потенциално далечен вид гигантски вирус, който по някакъв начин може да е еволюирал в по-умалена форма.

Интересното е, че повечето от известните вируси, които заразяват амебите, принадлежат към гигантските вируси. Те са с размер от стотици нанометри и хиляди гени в генома си. Освен това, гигантските вируси имат поне някои елементи от апарата за независим синтез на протеини. (Преди откриването на "гигантите" се смяташе, че вирусите нямат способността да синтезират протеини и са принудени да използват клетки-гостоприемници за това.)

Така или иначе е ясно, че все още имаме много да научим, казват изследователите.

„Количеството неизвестни протеини, съставящи частиците от яравируса, отразява променливостта, съществуваща във вирусния свят и колко голям е потенциалът тепърва да откриваме нови вирусни геноми“, заключават авторите.

Справка