Учените откриха загадъчна спирала в опашката на човешка сперма

НаукаOFFNews Последна промяна на 23 февруари 2018 в 00:00 13123 0

Лявоориентираната спирала на върха на опашката на сперматозоидите. University of Gothenburg

Въпреки че десетилетия учените изучават изключителните способности и анатомията на човешките сперматозоиди, един международен екипт изследователи направи изненадващо откритие  - в опашките на сперматозоидите съществува загадъчна спираловидна наноструктура.

Изследователи от Университета в Гьотеборг в Швеция и Университета на Колорадо откриват останалата досега незабелязана структура в самия край на опашката на сперматозоидите,  Не е ясно какво точно прави, но екипът смята, че това може да ни помогне да разберем защо някои малки плувци са по-силни от другите.

Новото проучване е публикувано онлайн в списание Scientific Reports.

Спермата се нуждае от високоефективна опашка, така че да може да плува възможно най-бързо към яйцето и да се опита да го оплоди. Всяка опашка на сперматозоидите има хиляди строителни блокчета, най-важните от които се наричат ​​тубулини, твърдят изследователите. Тези тубулини образуват дълги тръби, известни като микротубули в опашката на сперматозоидите.

Тези микротубули са прикрепени към хиляди моторни протеини (протеини, които могат да се движат), които издърпват и огъват микротубулите, което позволява на спермата да плува.

"Всъщност е доста невероятно, че това може да работи", заяви Йохана Хьог (Johanna Höög), изследовател в катедрата по химия и молекулярна биология в Университета в Гьотеборг, Швеция . "Движението на хиляди моторни протеини трябва да се координира в най-малки подробности, за да могат сперматозоидите да плуват".

Използвайки метода на криоелектронната томография, за която бе дадена Нобелова награда през 2017 г., учените успяха да произведат 3D изображения на изключително малките клетъчни структури на сперматозоидите.

Този метод позволява на изследователите да замразят деликатните структури и да предприемат поредица от 2D снимки, които след това могат да се комбинират, за да се направи невероятно подробно 3D изображение. Освен това, този метод не изисква никакви химикали, които да скрият най-малките клетъчни структури, обяснява Хьог.

"Когато разгледахме първите триизмерни изображения в крайната част на опашката на сперматозоидите, забелязахме нещо, което никога преди не бяхме виждали в микротубулите - спирали, които се простираха от върха на спермата и бяха около една десета дължината на опашката", разказва Хьог.

Изследователи откриха загадъчна структура в опашките на сперматозоидите чрез криоелектронна томография. University of Gothenburg

Изследователите нарекоха спиралната структура на "опашка на аксонемата в луменната спирала" или TAILS (tail axoneme intra-lumenal spiral).

"Ние смятаме, че тази спирала може да предотвратява нарастването и свиването на микротубулите, което нормално биха направили, а вместо това енергията на спермата да бъде изцяло фокусирана върху бързото плуване към яйцеклетката", заяви водещият изследовател Дейвид Забео (Davide Zabeo), докторант в катедрата по химия и молекулярна биология в Университета в Гьотеборг.

Както често се случва в науката, откритието предизвика повече въпроси, отколкото отговори - от какво се състои? Как действа? Дали наистина помага на някои сперматозоиди да се плуват по-бързо от други?

Все още не е ясно. Но изследователите имат някои идеи, които планират да проучат.