16 януари 2019
  •  Говорят медиците

Учените откриват неочаквана причина за изменението на климата

Прах от Сахара е открит в Карибите.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 декември 2018 в 09:1038920
Снимка: CC0 Public Domain

Неизвестно досега влияние позволява на огромни прахови частици да се разпространяват по света и да допринасят за глобалното затопляне, откри неотдавнашно проучване, цитирано от Phys.org.

Изследването, публикувано в Science Advances, отбелязва, че прахът е открит на разстояние от 35000 километра, т.е. 50 пъти по-далеч отколкото е смятано от учените, че е възможно да бъдат транспортирани с глобалните ветрове.

Прахът засяга баланса между слънчевата светлина, която пада върху повърхността на планетата, и топлината, която идва от земята, както и образуването на циклони и облаци.

Учените настояват тези големи частици прах да бъдат включени в климатичните модели в бъдеще.

Изследователите събират пустинен прах в специални уловители, разположени на океански шамандури и подводни капани на пет места в Атлантическия океан от 2013 до 2016 г. Преди това се смяташе, че максималният размер на частиците, които могат да бъдат транспортирани с въздушните течения, е 0,01-0,02 милиметра в диаметър. Но сега учените откриват частици с диаметър 0,45 милиметра.

Според изследователите ролята на праховите частици в моделите, които прогнозират изменението на климата, е подценена, защото се приема, че те не остават дълго в атмосферата. Освен това, учените предполагат, че количеството на праха, което се отстранява от атмосферата чрез дъжд, а не под влиянието на гравитацията, е много по-голямо, отколкото се предполагаше. Това е важно за океаните, защото тези капки потъват по-бързо, доставят по-дълбоко хранителните вещества и по този начин допринасят за развитието на водораслите и следователно засягат хранителните вериги и въглеродния цикъл на океана.