20 юли 2019
  •  Говорят медиците

Учените са открили генa, който прави човешкия мозък уникален

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 март 2015 в 00:0767692
Изображение: Institute of Molecular Cell Biology and Genetics

Немски учени са идентифицирали генa, който прави човешкия мозък уникален: ARHGAP11B значително увеличава броя на невроните в неокортекса - част от мозъка, която играе важна роля в когнитивните процеси, езика и възприятията.

Този ген присъства у хората, неандерталците и денисовия човек, но не и у шимпанзетата. Откриването му е описано в списание Science.

През последните 7 милиона години човешкият мозък почти е утроил обема си: сега той съдържа около сто милиарда неврони, които изискват една пета от всички разходи на човешка енергия. Най-активният период на растеж започва преди два милиона години в ерата на Хомо еректус.

Ролята на ARHGAP11B в развитието на мозъка е потвърдена от експерименти върху мишки: ембрионите, които са инжектирани с гена, израстват с по-голям мозък. Нещо повече, около у половината от гризачите са се оформили характерните за човешкия мозък гънки (те позволяват да се поберат в един и същи обем на черепната кухина повече тъкани).

Сега групата на Уиланд Хутнер (Wieland Huttner), директор на Института по молекулярна клетъчна биология, Макс Планк, има намерение да отгледа мишки, при които този ген се поддържа и в зряла възраст. Учените искат да разберат дали ще се засили интелектът и паметта на животните.

Най-много генът ARHGAP11B е активен в стволовите клетки на човешкия мозък, от които се образуват невроните в неокортекса. При животните, стволовите клетки се делят само на два неврона, докато при хората, те дават много повече нервни клетки. Екипът на Хутнер са намерили 56 гени, влияещи на стволовите клетки в мозъка на приматите, а около една четвърт от тях са уникални за човека. Най-вероятно те да са повлияли на развитието на мозъка на Хомо сапиенс.

"Уникалността на човека не може да се обясни с един-единствен ген. Познанието е сложен процес", - каза неврологът Марта Флорио (Marta Florio), съавтор на статията.

Учените предупреждават, че не трябва да очакваме да се появят интелигентни мишки в лабораторията им. Увеличаването на броя на невроните в неокортекса не е достатъчно. За да се създаде мозък на разумно същество все пак трябва да се създадат и функционални връзки между тези клетки, а за това отговарят други гени.

МАРГИ 12.08 2015 в 16:26 2
За "неандерталците и денисовия човек,"не виждам как е станало, само ни будалкат! То може и неандерталци да не е имало, а те и гените са им изследвали!
Olympias 02.03 2015 в 02:35 1
"Учените са открили генА, който...", а не генЪТ. "Учените" e подлог, а "гена" е допълнение.