24 юли 2019
  •  Говорят медиците

Учените ще предотвратят изчезването на бананите

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 август 2016 в 14:3017370
Снимка: www.pinterest.com

Изследователи от Холандия и Университета на Калифорния са намерили начин да предотвратят унищожаването на банана. Те установили как една група от три свързани гъбни патогени са се превърнали в смъртоносна заплаха за бананите по света.

В същото време международен екип, ръководен от учени от холандския Университет Wageningen, е секвенирал генома на гъбичката, която причинява болестта Sigatoka по бананите.

Резултатите дават възможност да се повиши устойчивостта на бананите, съобщава ЕurekАlert!.

И двете проучвания са публикувани в PLoS Genetics на 11 август.

Sigatoka е комплексно заболяване, което се причинява от три тясно свързани гъбички - Pseudocercospora musae, P. eumusae и P. fijiensis. Последната се лекува трудно и бързо развива резистентност към препаратите фунгициди. Тя се разпространява капково и заразява големи плантации, което води до огромни загуби на реколта. Най-уязвим към P. fijiensis е бананът сорт Кавендиш, който е основният сорт за отглеждане по цял свят.

Учените анализирали геномите на P. eumusae и P. fijiensis, които са най-агресивни и са установили, че гъбичките са разработили механизми, които им позволяват да използват ефективно хранителните вещества, съдържащи се в банана. Патогените са се адаптирали към метаболизма на растенията и са се научили как бързо да унищожават клетъчните стени.

Учените подчертават, че знанието за генетичната основа на способността на гъбичките да заразяват ще помогне да се разработят начини да се потиснат механизмите на инфекцията и да се предотврати проникването на патогена в клетките на бананите. По-ефективни и щадящи околната среда методи за справяне с Sigatoka ще намалят употребата на фунгициди.

Според специалисти, производството на бананите може да бъде унищожено от Sigatoka за пет до десет години.