Учените сондират подводен кратер от астероида, унищожил динозаврите

Наука ОFFNews Последна промяна на 18 май 2016 в 16:37 6893 0

L/B MYRTLE - научно-изследователската платформа в океана

Учени сондират дълбоко в дъното на океана от платформа край източното крайбрежие на Мексико, за да намерят останки от астероида, който често се сочи за виновник за гибелта на динозаврите, разказва Рhys.org.

Изследователите вадят от около 30 метра под дъното на океана скални проби, които могат да разкрият тайни за живота и смъртта, причинена от катастрофата в Мексиканския залив преди около 66 милиона години.

Останките от космическата скала може да им даде дори доказателства дали е възможен живот на други планети.

Международната експедиция, която е в морето от април, е първата, която ще надникне в 200-километровата зона на кратера Чиксулуб (Chicxulub).

"Един от най-интересните въпроси е какво е причинило на екологичните промени, които доведоха до масово измиране и биологичното възстановяване през палеогена ," - коментира Шон Гулик (Sean Gulick), професор в Института по геофизика на Университета на Тексас, при първото посещение на журналисти на АФП на платформата.

Търсенето е като да търсиш игла в купа сено, защото астероидът се е разпръснал при удара си, който унищожава 75% от живота на Земята.

Екип от 30 геолози, палеонтолози и микробиолози от Съединените щати, Мексико, Япония, Китай, Австралия, Канада и Европа ще работи по платформата, която се намира на 33 км разстояние от мексиканското крайбрежие.

Предвижда се сондажът да достигне 1,5 км под океанското дъно в търсене на микрофосили и останки от астероида.

Къде да търсим живот на другите планети

Ударът на астероида е бил толкова мощен, че е изхвърлил материал в орбита около Земята, който е паднал обратно във вид на огнени топки. По-късно пепел е покрила небето, превръщайки планетата в тъмно и студено място.

"Това унищожава редица видове. Месеци по-късно, пепелта пада на континентите и океаните, като променя химията им", разказва ръководителят на експедицията Хайме Урутиа (Jaime Urrutia), председател на Мексиканската академия на науките.

Все още има дебати за това, дали астероидът е единственият виновник за изчезването на динозаврите, но учените са съгласни, че е причинил огромни разрушения и е бил важен фактор за еволюцията на живота след катастрофата.

Изследването има за цел да открие доказателства за произхода и еволюцията на живота на Земята

Учените от Международната програма за изследване на океана (International Ocean Discovery Program - IODP) са извлекли фин и прозрачен и лъскавочерен скален материал, както и жълтеникави и зелени седименти.

Всеки слой съответства на момент във времето между последния период на динозаврите - Креда и периода Палеоген, разказва Лигия Перес (Ligia Perez) от Националния автономен университет на Мексико.

Кратерът е ограден с планини с височина до 500 метра. Три от опорите на платформата са стъпили на един от тези върхове.

Според Гулик напуканите скали в района на кратера, през които минава гореща вода, може да се очаква, че са били чудесно място за микробен живот.

"Ако се окаже, че кратерите са добри места за живот, то може именно там да търсим микробен живот на други планети", отбелязва той.

Британският учен Джоана Морган (Joanna Morgan) подчертава, че преди падането на астероида, микроорганизмите в океана са били разнообразни, големи и сложни. Но след това стават "много по-малки и по-прости".