21 януари 2020
  •  Говорят медиците

Учените установихa кога и къде ще се случи най-мощното земетресение (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 май 2017 в 10:5289370
Столицата на Чили Сантяго е област, податлива на големи земетресения. Поради сравнително скорошна поредица земетресения, трус с М = 8.3-8.4 в региона ства все по-вероятен.

Сеизмолози от Франция и Чили успяха да предскажат кой регион на света през следващите десетилетия ще се подложи на едно от най-разрушителните земетресения.

Трусът с минимален магнитуд 8.3 ще се случи в близост до столицата на Чили - Сантяго, според учените е 8.3, съобщава Тemblor.

Изследването е публикувано в Earth and Planetary Science Letters.

Геоложки Дисниленд

Мегаземетресенията са едно от трите драматични последици от подпъхването на океанската плоча Наска под плочата на Южна Америка, един процес, наречен "субдукция". Втората последица от това явление е натискът и издигането на Андите, а третата е веригата тихоокенски вулкани. Чилийското крайбрежие претърпя многократно мощни трусове за последните 500 години откакто се записват. Най-голямото земетресение, регистрирано някога, е с магнитуд М = 9.5 през 1960 г. и е било на 570 км на юг от Сантяго в южната част на Чили.

Процесът на потъване на огеанската плоча е блокиран и с всяка изминала година вероятността от голямо земетресения в областта се засилва

Процесът на субдукция протича и днес с около 8 сантиметра на година, но в района на Сантяго, той е затормозен заради триенето между литосферните плочи. По този начин се получава изоставане потъването на океанската кора под континенталната с 4.5 метра, което се компенсира на всеки 70 години със силно земетресение.

Въпреки че ще бъде засегната и областта на столицата на Чили, епицентърът на земетресението ще бъде в град Валпараисо, който се намира на стотина километра от Сантяго.

Вероятността от възникване на земетресение през тази година се оценява от учените на не повече от три процента (въпреки че това е два до три пъти по-високо от нормалното). Но с течение на времето, рискът от възникването му само ще расте.

Колко голям може да бъде следващият трус?

Тези констатации са получени въз основа на анализ на данни за земетресение, настъпило в околностите на град Иляпел от септември 2015 г.

Максималният му магнитуд бе 8.3. През последните няколко века силни земетресения в Иляпел стават през не повече от 60-80 години.

Интересното е, че най-мощното в историята на човечеството земетресение е в Чили. Това се случи през 1960 г., на 570 км южно от Сантяго, с магнитуд 9.5.