09 декември 2019
  •  Говорят медиците

Учените узнаха защо през 19-ти век река Мисисипи обърна посоката си

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 септември 2016 в 13:0688190
Серия от гигантски земетресения в 1811-1812 предизвикаха хаос в централните САЩ. Гравюра: Грейнджър, NYC

Преди два века серия от мощни земетресения разтърсиха малкия град Ню Мадрид, Мисури, срутиха се комини и се разклатиха къщи в радиус на повече от 1000 километра. Тогава, според свидетели, част от река Мисисипи известно време е текла в обратна посока, разказва изданието Science News.

Изследване, посветено на тези събития, е публиувано в Geophysical Research Letters.

Съвременните сеизмолози оценяват, че всичките три земетресения в периода 1811-1812 са определени 7,0 по скалата на Рихтер и са най-големите известни трусовете на изток от Скалистите планини. Дори и днес, в сеизмична зона Ню Мадрид (New Madrid Seismic Zone - NMSZ) генерира повече от 200 малки трусове всяка година. Сега екип от американски и мексикански геофизици смята, че знае какво е причинило всичките земетресения.

Причината за земетресенията е рифт - линейна тектонска структура, депресия в земната кора, която възниква преди 540-700 милиона години, когато се е формирала Североамериканската плоча. Именно под сеизмичната зона Ню Мадрид, както отбелязват учените, се намира древният рифт.

Древният рифт под Мисисипи. Източник: C. Bickel / USGS

Рифтът се състои от долен слой от плътен кора, която пропада с течение на времето. Този процес е придружен от освобождаването на енергия от деформацията, което води до земетресения. Тази хипотеза не е нова, но едва в последното изследване, е тествана експериментално и потвърдена от компютърна симулация.

Земетресението е интересно, защото се намира в центъра наСевероамериканската плоча. Подобни катастрофи се случват обикновено по краищата на тектоничните плочи и са по-разбираеми и по-добре проучени от учените.