Учените за първи път заснеха видео как "се обучават" Т-клетките (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 20 май 2019 в 10:33 4582 0

Кредит: University of Texas at Austin

За първи път имунолози от Тексаския университет в Остин (САЩ) записаха видео, на което се вижда какво се случва, когато Т-клетките - "войниците" на имунната система, отговорни за убиването на бактерии и вируси - преминават през програма за "бойна подготовка" преди да започнат действия в организма.

Новата техника за изображение, описана в списание Nature Communications, ще предложи по-точни методи за лечение на автоимунни заболявания като диабет тип 1, съобщава сайтът на университета.

Едно от най-мощните оръжия на човешкото тяло срещу много заболявания са Т-клетките, но при хората с автоимунни заболявания Т-клетките нанасят вреди като объркват нормалните клетки с нашественици и така атакуват здрави части на организма.

"Т-клетките имат трудна задача - да разпознаят и да се преборят с всички различни патогени, които срещаме през целия си живот, като същевременно да избягват атаки срещу собствената си здрава тъкан", обяснява Лорън Ерлих (Lauren Ehrlich), един от авторите на изследването. "Тези клетки узряват в тимуса, орган точно над сърцето, където "се обучават" да не атакуват своето тяло".

Ерлих и нейният екип заснемат видеозапис на този образователен процес в тимус на мишка. Те използват два мощни лазера, които изпускат къси импулси и сканират парче жива тъкан на всеки 15 секунди, за да възстановят позициите, движенията и вътреклетъчното сигнализиране на клетките. Така учените откриват, че на развиващите се Т-клетки помагат други клетки в тимуса: Т-клетките (в лилаво и бяло на видеото) се тестват от дендритни клетки (в жълто) и други, за да се срещнат с всички видове обикновени човешки протеини.

Тази проверка на безопасността гарантира, че Т-клетките не увреждат здравите клетки.

Изследователите научиха повече за това как различните типове клетки работят заедно в тимуса за извършването на „тестове за безопасност” на Т-клетките и как в случай на неуспех задействат тяхното самоунищожение.

Изучаването на Т-клетките с тази нова техника на визуализация ще помогне за по-доброто разбиране на случващото се в тимуса. Например, пациентите, които са получили трансплантации на костен мозък, издържат седмици или месеци с потиснати имунни системи и по-висок риск за развитие на автоимунни заболявания, а хората с диабет тип 1 имат Т-клетки, които често атакуват клетките на панкреаса, които произвеждат инсулин.