22 август 2017
  •  Говорят медиците

Учените загубиха металния водород (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 февруари 2017 в 11:1448312
Снимка: Isaac Silvera

Наскоро след десетилетия на неуспешни опити физиците успяха да получат за първи път в лабораторията водород във вид на метал. Сега обаче уникалният микроскопичен образец е изчезнал, съобщи Independent

Металният водород, наричан "Светия Граал" на физиката на твърдото тяло бе получен от учени от Университет на Харвард, начело с Исак Силвера (Isaac Silvera) в края на януари тази година. Теоретично водородът би трябвало да съществува в тази форма в недрата на гигантските планети като Юпитер.

За металния водород се прогнозират много необичайни и потенциално много полезни за нас свойства, например свръхпроводимост при висока температура.

Металният водород е създаден от харвардския екип в лаборатория при условия на екстремно високо налягане, по-голямо, отколкото това, което е в центъра на Земята, и свръхниска температура.

Използвайки два диаманта, между които е притиснат водорода, налягането е упражнявано да невероятните 495 Hpa (около 4,9 милиона атмосфери), докато се достигне такава степен, че атомите да се уплътняват толкова, че да започват да споделят електрони и водородът от непрозрачен става блестящ като истински метъл.

Обаче такова важно постижение се нуждае от най-внимателна проверка, така че учените са запазили ценния образец под налягане и много ниска температура за по-нататъшни експерименти. И сега е загубен.

По време на опит за измерване на налягането с помощта на лазер с ниска мощност в инсталацията нещо се е случило - един от миниатюрните диаманти не издържа и се пръка буквално на прах, съобщава Independent. "Никога не съм виждал подобно нещо" споделя професор Силвера. - "Всички повърхности се покриха с пудра като сода или нещо подобно. Не бих повярвал че това е диамант".

В този прах може да се е загубил образецът, който е с размер приблизително 1.5 x 10 микрона и това още не е най-тъжното.

Защото това може също така да означава, че металният водород е нестабилен и се превръща в газ, когато е при стайна температура и нормално налягане, а това разбива надеждите, че ще може да се използва този материал - метален водород в практиката като свръхпроводник, защото бързо се изпарява. .

Но има и редица физици, които твърдят, че всъщност образецът никога не е бил създаван поначало, пише Independent.

Исак Силвера ще докладва подробности няколко седмици по-късно на среща на Американското физическо общество, на която учените планират да обсъдят ситуацията с колегите си. Така или иначе харвардските физици подготвят друга двойка диамант ени наковални и смятат да повторят експеримента.

Тоя метален водород по принцип приличаше малко или много на майтап.

Иначе, и да го има, абсолютно е сигурно че при други условия ще премине в устойчивата за новите условия форма. Молекулен газ примерно. Термодинамиката не прощава и на най-големите ентусиасти.
Божо
23.02 2017 в 12:46 1
"Защото това може също така да означава, че металният водород е нестабилен и се превръща в газ, когато е при стайна температура и нормално налягане,"
Нима някой е очаквал да съществува при стайна температура?
Моля, по-сериозно!