Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тукПриемам
17 октомври 2017
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Говорят медиците
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Удар от мълния лишава жена от способността й да "вижда" аури

Синестезията е губи и отново се появява

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 септември 2016 в 12:0540180

Синестезията е явление, при което възприятията се свързват едни с други. Едно сетивно възприятие или представа предизвиква в съзнанието друга представа, от сетиво, което не е било стимулирано.

Синестетите (хората със синестезия) виждат например в съзнанието си музиката в цветове или форми, или пък числата и буквите оцветени в различни цветове.  Има много различни видове синестезия - всяко усещане теоретично може да се свърже с всяко друго усещане. Синестезията не е продукт на въображението или халюцинация. Тя е резултат от подобрени невронни връзки.

Наблюдавайки една пациентка, ирландски психолози са установили, че синестезията се запазва за дълго период време и е здраво свързана с дейността на мозъка.

Препринт на изследването е публикуван в bioRxiv.org.

Психолозите са изследвали рядък случай на синестезия у млада жена. Тя може да вижда полупрозрачни цветни петна, докато слуша ноти и акорди. Тя смята, че възприема с "вътрешното си зрение" ореоли или аури около лицата на хората. Цветът им зависел от личността на човека, а също и варира в зависимост от емоциите му. На науката са известни само осем случая на тази форма на синестезия.

Психолозите са успели да изследват промените в способностите на жената, докато тя е приемала медикаменти за мигрена, както и вирусен менингит. В един от случаите лекарствата довеждат до временно изчезване на синестезията, а в други - до промяна на цвета на възприемане на музиката - според пациентката, се е появил "неправилен" цвят.

През 2014 г. жената е ударена от мълния, което довело до пълно изкривяване на цветовите усещания и появата на "бели светкавици".

Освен това, вследствие на черепно-мозъчната травма, пациентката е имала панически атаки, които били предшествани от странни усещания и "несъществуващи" цветове. По време на лечението тя е взимала препарат за лечение на неврози. В резултат синестезията е приглушена, но след известно време старите усещания отново се появяват.

Според експертите изучаването на такива случаи ще помогне да се разкрият неврологичните механизми, свързани с феномена синестезия.


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Новини

Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.