Умните хора буквално имат по-големи мозъчни клетки от другите хора (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 03 май 2018 в 00:03 7974 0

Невроните с повече връзки могат да съхраняват повече спомени. RUSSELL KIGHTLEY/SCIENCE PHOTO LIBRARY

За първи път IQ се свързва с размера и ефективността на невроните. Пробивът може да доведе до нови начини за подобряване на човешката интелигентност.

Какво прави някои хора по-умни от другите? Това може да се дължи на размера на отделните мозъчни клетки - колкото по-големи и по-бързи са вашите неврони, толкова по-висок е вашият коефициент на интелигентност. Ако се потвърди, откритието може да доведе до нови начини за подобряване на човешката интелигентност, съобщава New Scientist.

С изследването под заглавие "Клетъчна основа на човешката интелигентност" (A cellular basis of human intelligence) може да се запознаете в Biorxiv.

Повечето проучвания на интелигентността досега идентифицират областите в мозъка, участващи при определени умения, или посочват стотици гени, всеки от които играе някаква малка роля при определянето на интелигентността.

В проучването, водено от Наталия Гориунова (Natalia Goriounova) от Свободния университет в Амстердам, се дава тест за интелигентност на 35 души, които трябва да претърпят мозъчна операция. По време на операцията лекарите вземат малка проба от здрава мозъчна тъкан от темпоралния лоб на доброволците.

Това късче човешки мозък се запазва живо за тестване в лаборатория.

Д-р Гориунова сравнява размера и формата на мозъчните клетки с резултатите от IQ на доброволците. Тя установява, че мозъчните клетки са значително по-големи при хората с по-високи коефициенти на интелигентност.

Мозъчните клетки от по-умните хора също имат по-големи и по-сложни дендрити, които са къси израстъци на пирамидалните неврони, които се свързват с други клетки. Тези малки израстъци са важни при прехвърлянето на информация от една клетка в друга.

Проучването е първото, което доказва, че физическият размер и структура на мозъчните клетки се свързани с нивото на интелигентност на човека.

"Знаехме, че има връзка между размера на мозъка и интелигентността. Екипът потвърждава това и го свежда до отделни неврони. Това е красиво проучване" - коментира за New Scientist Христоф Кох (Christof Koch) от Института за наука за мозъка "Алън" в Сиатъл.

Концепцията, че интелигентността произтича от мозъчната структура, може да смути академичните среди.

"Някои хора ще кажат, че интелигентността е нещо толкова неуловимо и сложно, че идеята да бъде свързана с отделните неврони, е неправдоподобна", отбелязва д-р Кох.

Изследователският екип провери и способността на хората да предават електрически сигнали, имитирайки обработката на информацията.

Той установи, че при хората с нисък коефициент на интелигентност, сигналите се предават по-бавно и с ниска честота. По-умните хора имат по-къси времена за реакция, което води до по-високи резултати от IQ.