Уникален фрагмент от епохата на формиране на Земята се връща след милиарди години (видео)

Откриха уникална безопашата комета от "земен" материал

Наука ОFFNews Последна промяна на 01 май 2016 в 11:00 5234 0

Наблюденията с Very Large Telescope на Европейската космическа агенция и Канадско-френско-хавайски телескоп (Canada-France-Hawaii Telescope - CFHT) показват, че C/2014 S3 преминаваща през издължена кометна орбита, все още проявява характеристиките на първичен астероид от вътрешната част на Слънчевата система.

Астрономите са открили уникален обект, който изглежда се състои от материал от вътрешната част на Слънчевата система, от момента, в който е създадена Земята.

Това е необичайната безопашата кометата C/2014 S3 (PANSTARRS), която се е запазила милиарди години в облака на Оорт, далече от Слънцето.

Наблюденията с Very Large Telescope на Европейската южна обсерватория (European Southern Observatory - ESO) и Канадско-френско-хавайския телескоп (Canada-France-Hawaii Telescope - CFHT) показват, че C/2014 S3 преминаваща през издължена кометна орбита, все още проявява характеристиките на първичен астероид от вътрешната част на Слънчевата система. Наблюденията на този обект могат да дадат важна информация за образуването на Слънчевата система, която ще е първата по рода си, съобщава сайтът на ESO.

В статия, публикувана в списание Science Advances, с водещ автор Карън Мийч (Karen Meech) от Института за астрономия на Университета на Хавай и нейните колеги заключават, че C/2014 S3 (PANSTARRS) е създадена заедно със Земята във вътрешната част на Слънчевата система, но я е напуснала в много ранен етап.

Концепция на художник за уникалната скалиста комета C/ 2014 S3 (PANSTARRS)

Техните наблюдения показват, че това е старо скалисто небесно тяло, а не съвременен "заблудил се" астероид. По този начин ние наблюдаваме един от потенциалните градивни елементи на скалистите планети такива като Земята. Предполага се, че той е изтласкан от централната част на Слънчевата система и след това се е запазил за милиарди години в дълбокия студ на Облака на Оорт облака.

Карен Мич обяснява този неочакван резултат: "Известни са ни множество астероиди, но всички те милиарди години са "се опичали" близо до Слънцето. А този обект се оказа първият избегнал слънчевата "печка": той се е запазил в най-добрия хладилник, който можем да си представим”.

Когато преди две години е открита C/2014 S3, се е смятало, че това е съвсем обикновена комета от облака на Оорт, която прави един оборот около Слънцето за 860 години и тъй като рядко попада в топлите части на Слънчевата система, няма опашка като другите комети.

Оказа се, че тази комета не се състои от лед и замразени газове и прах. Тя е разпределена в отделен клас небесни тела, наречени "комети на Манкс" (Manx comet) в чест на породата безопашати котки на остров Ман.

Когато изследвали химическия й състав, наблюдавайки светлината, отразена от повърхността на кометата C/2014 S3, се оказало, че е предимно от силициеви скали със значителни примеси на желязо и магнезий. Такива са приблизително и скалите на Земята.

Авторите заключават, че този обект, вероятно се състои от първичното вещество на вътрешните области на Слънчевата система, запазен в облака на Оорт. Сега, благодарение на гравитационни пертурбации астероидът се завръща в пространството около Слънцето.

"Открихме първата скалиста комета и сега търсим други като нея. От това, колко ще намерим зависи от отговора на въпроса дали гигантските планети в младостта си са се разхождали из Слънчевата система или тихо са си стояли на своите първоначални места” - заключава съавторът на работата Оливие Айно (Olivier Hainaut, ESO, Гархинг, Германия).