Уникална птица с дълъг пръст бе открита в кехлибар на 99 милиона години

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 15 юли 2019 в 00:49 7821 0

Кредит Lida Xing

Животно, запазено в кехлибар на 99 милиона години, открит в Мианмар, се оказва нов вид древна птица с необичайно дълъг среден пръст, се съобщава в ново изследване, публикувано в списание Current Biology.

Видът, наречен Elektorornis chenguangi, е малка птица, различна от всички живели някога или днес, заради особената форма на крака си. Третият пръст на крака й е почти два пъти по-дълъг от втория.

"Бях много изненадан, когато видях кехлибара", споделя палеонтологът Лида Син (Lida Xing) от Китайския университет по науки за земята в Пекин. "Той показва, че древните птици са били много по-разнообразни, отколкото сме смятали. Те са развили всякакви различни функции, за да се приспособяват към средата си."

Открит през 2014 г. от местен търговец на кехлибар в долината Хукаунг в Мианмар, произхода на необичайния крак остава неизвестен, докато не попада при палеонтолозите.

Кредит: Lida Xing

"Някои търговци смятали, че е крак на гущер, защото те имат дълги пръсти", обяснява Син, който е потърсен за образеца от куратор на частен музей. "Въпреки, че никога не бях виждал птичи пръст, който изглежда така, знаех, че е птица. Както повечето от тях, този крак има четири пръста, докато гущерите имат по пет."

Необичайният пръст, който е с дължина 9,8 мм вероятно е принадлежал на малка дървесна птица, по-малка от врабче, която вероятно е изчезнала заедно с динозаврите преди около 66 милиона години. Днес няма никой вид, който да прилича на него.

Сканирайки кехлибара с микро компютърна томография и възстановявайки древния крак, учените откриват, че третият пръст на крака е 41% по-дълъг от втория и 20% по-дълъг от костта на подбедрицата. Сравнявайки тези отношения с 20 изчезнали и 62 съществуващи птици, учените не откриват нито едно съвпадение.

Още по-странното е, че тези пропорции не съществуват и при никое друго съвременно животно. Докато при някои видове, обитаващи дърветата все пак се среща удължен трети пръст, с който те се хващат за клони или други повърхности, авторите не откриват чак толкова дълги пръсти.

Реконструкция на пръста на птицата. Кредит: Lida Xing

Единственото известно животно с непропорционално дълги пръсти е лемурът ай-ай, който използва пръстите си не толкова за баланс, колкото, за да рови на труднодостъпни места като хралупи на дървета, където събира ларви и насекоми.

Поради липсата на животно с толкова дълги пръсти, авторите признават, че не могат да са сигурни каква роля са играли те, но че вероятно са били предимство в някоя екологична ниша, която вече не се заема.

"Този пръст може би е служил за търсене на храна, подобно на мадагаскарския ай-ай, или може да е улеснявал друга функция, а може би и двете", предполагат авторите. "Подобни удължени пръсти се срещат и при някои гущери, катерещи се по дърветата, подкрепяйки идеята, че може да са служели за същото и на Elektorornis chenguangi".

Меката тъкан, открита в крака на птицата, също е без аналог. Нишковидните структури имат особено разпределение и размери, които учените не успяват да съотнесат към нито един съвременен пример.

Тези структури са по-дълги и здрави при основата на големия пръст, затова авторите смятат, че може би представляват сензорни влакна, които могат да усетят потенциална храна.

"Тактилните влакна по краката на Elektorornis chenguangi може да са помагали за откриване на плячка и заедно с удължения трети пръст са били уникална структура за търсене на храна", заключват авторите.

За момента тези идеи са все още предположения, но вълнуващите открития са допълнение към интересните находки, които се срещат в древните кехлибари.

Източник: Science alert - An Ancient Bird With an Insanely Long Toe Has Been Found Preserved in Amber