26 юли 2017
  •  Говорят медиците

Уникално: заснеха как елен дъвче човешки кости

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 май 2017 в 10:0087051
Снимка: Texas State University

За първи път учените фотографираха елен, който дъвче човешки останки. Това стана благодарение на фотоапарат с детектор за движение, поставен във Forensic Anthropology Research Facility на Тексаския държавен университет - това е 10-хектарова "ферма за останки", където учени по съдебна медицина изучават по какъв начин се разлагат човешките тела в дивата природа.

През повечето време докато правят проучванията си учените са свидетели на това как диви животни се държат с останките, но не са очаквали въобще да видят елен да се настани на масата, съобщава IFL Science.

Това е "първото познато снимково доказателство на елен, който дъвче човешки останки", обясняват учените в своето проучване, публикувано в Journal of Forensic Sciences. Те са станали свидетели на два отделни случая през януари 2015 г., когато най-малко един елен се е ровел в костите и след това "е държал кост в устата си като цигара". Тялото се е разлагало 182 дни и вече е било разравяно от лешояди, които са отнесли по-голямата част от меката тъкан. Затова в момента на появата на елена костите са били вече сухи.

Проучвания и преди са показвали, че елените понякога дъвчат кости на други животни (не хора), тъй като от там си доставят фосфор, калций, натрий и други минерали, които не могат да си набавят с храната си по време на дълбока зима. На всичкото отгоре, въпреки че са известни като растителноядни, елените са били забелязвани да се хранят понякога и с месо, обикновено от останки на малки бозайници или птици.

Заснетото е безпрецедентен феномен, който е ценен за изследователите от гледна точка на съдебната медицина, не само спрямо животинското поведение. Учените изследват дъвканите кости и анализират отличителните маркировки, оставяни от елените, като справка за в бъдеще. Те отбелязват, че вече може да се разпознае кога елен е дъвкал останки при анализа им при смъртни случаи.

Божо